Ik ben op zoek gegaan naar sites die mij aanspreken op het gebied van geestelijke gezondheid. Ik heb vooral gezocht naar naar sites waar mijn mening wordt gedeeld en waar goede tips op staan om goed in je vel te kunnen zitten.
Als eerste:
http://www.home.zonnet.nl/berhen/geluk.htm
Op deze site worden er feiten, verklaringen en tips gegeven. Daarnaast vind ik het handig dat de literatuur erbij staat, zodat je het zelf ook kan lezen. Het kan nooit kwaad om één van die boeken op te zoeken en daar dingen uit te halen. Al is deze site een fijne samenvatting.
Als tweede:
http://www.huisartspraktijkschimmert.nl/nlstress.htm
Op deze site wordt een oorzaak gegeven voor een knagend probleem voor je geestelijke gezondheid, stress. Ik heb al eerder aangegeven dat ik ook denk dat dit negatief werkt op je welzijn. Er wordt een duidelijke uitleg gegeven en daaronder staan ook nog is 10 nuttige tips waarvan ik er een paar ook al heb aangegeven. Ik vind een fijne en duidelijke site waar je echt wat aan hebt.
Als laatste:
http://www.fonteine.com/emotionele_gezondheid.html
Op deze site staan in totaal 34 tips om een goede balans te kunnen ontwikkelen. Er staan tips op in verschillende catagorieën zoals tips van de huisarts, maar ook tips om je emotioneel zo goed mogelijk te kunnen redden. Er staat tips op die voor zich zelf spreken en die we vaak tegenkomen, zoals blijf bewegen, maar er staan ook tips op die we nog niet gehoord hebben, zoals oefeningen om je flink te houden in een niet vertrouwede situatie. Het kijken waard dus!
Bij deze les heb ik vooral gezocht naar sites die ik zou gebruiken als ik niet lekker in mijn vel zou zitten. Ik ben dan altijd vooral op zoek naar tips vandaar dat er misschien veel tips te lezen zijn. Ik vind dat gewoon erg belangrijk, omdat je daar naar mijn mening het meeste aan hebt.
zaterdag 1 november 2008
Geluk
Geluk, wat is geluk? Ik denk dat dit voor iedereen ander is. Ook niet meer dan logisch, want iedereen wordt van andere dingen gelukkig. Toch zijn er een paar overeenkomsten.
Ten eerste, vriendschap. Ik denk dat het vriendschap een grote rol speelt bij het gelukkig zijn. Een goeie vriend komt altijd van pas. Nou hoeft het ook niet zo te zijn dat je een heel dozijn goeie vrienden moet hebben. Wat trouwens naar mijn mening ook niet kan. Natuurlijk, je kan meerdere goeie vrienden hebben, maar er zit nog een groot verschil tussen een echte vriend en een kennis. Ik vind dat het begrip in de loop van de jaren is veranderd. Ik vind een echte vriend iemand bij wie je altijd terecht kan. Niet alleen wanneer diegene zin heeft of daarvoor even de tijd kan vrij maken. Een vriend is iemand die je het naar zijn of haar zin hoeft te maken. Als het goed is heeft diegene het naar zijn zin als die bij jou is. Het moet niet zo zijn dat je dingen moet doen om je 'vriend' tevreden te houden. Een vriendschap moet van twee kanten komen en het aller belangrijks, je moet elkaar kunnen vertrouwen. Ik vind dat als je een echte vriend hebt je jezelf heel gelukkig kan prijzen. Je weet dat je niet alleen bent en je altijd ergens terecht kan. En meerdere goede vrienden hebben is ergens ook wel logisch. Iedereen heeft andere kwaliteiten en misschien kan je met de ene vriend lekker sporten en daar je verhaal kwijt en de andere vriend is heel goed in oppeppen. Je kan daar ook geen grens bij trekken, maar twintig echte goede vrienden hebben is in mijn ogen een beetje onwaarschijnlijk.
Ten tweede is ware liefde ook iets waar de meeste mensen heel gelukkig van worden. Ik vind dit onderwerp ook een beetje samengaan met vriendschap. Liefde is steun en troost, vertrouwen, communiceren en geven en nemen. Ook liefde moet van twee kanten komen. Je moet elkaar kunnen begrijpen en elkaar kunnen troosten en steunen wanneer dit nodig is. En ook zeker belangrijk je moet elkaar kunnen vertrouwen. Geliefdes weten alles van elkaar en het is toch wel fijn als je bepaalde dingen voor je kunt houden. Wat trouwens ook erg belangrijk is bij vriendschap. In feite is je ware liefde ook je beste vriend(in), je soulmate.

Zoals ik al heb gezegd is gelukkig zijn heel uitgebreid, omdat iedereen verschillend is. Toch doen de meeste mensen die echt gelukkig zijn hetzelfde. Ze genieten ook van de kleine dingen. Ik denk dat dit ook een heel belangrijk aspect is. Gelukkig zijn ligt ook bij jezelf. Je moet het jezelf niet moeilijk maken in je leven. Hier heb ik het ook al over gehad bij levenshouding. Ga niet negatief door het leven heen, maar probeer over een voordeel van in te zien. Ja, hoe moeilijk dat ook is. Probeer zoveel mogelijk te genieten, want dan zul je zien dat er niet veel nodig is om gelukkig te zijn. Je hoeft daarvoor nog niet eens een goede vriend of een ware liefde te hebben. Als je al gelukkig kunt zijn met een zonnige dag dan ben je al heel goed op weg denk ik. En ik geloof ook echt dat het dan allemaal vanzelf goed komt en op zijn plek valt.
Ten eerste, vriendschap. Ik denk dat het vriendschap een grote rol speelt bij het gelukkig zijn. Een goeie vriend komt altijd van pas. Nou hoeft het ook niet zo te zijn dat je een heel dozijn goeie vrienden moet hebben. Wat trouwens naar mijn mening ook niet kan. Natuurlijk, je kan meerdere goeie vrienden hebben, maar er zit nog een groot verschil tussen een echte vriend en een kennis. Ik vind dat het begrip in de loop van de jaren is veranderd. Ik vind een echte vriend iemand bij wie je altijd terecht kan. Niet alleen wanneer diegene zin heeft of daarvoor even de tijd kan vrij maken. Een vriend is iemand die je het naar zijn of haar zin hoeft te maken. Als het goed is heeft diegene het naar zijn zin als die bij jou is. Het moet niet zo zijn dat je dingen moet doen om je 'vriend' tevreden te houden. Een vriendschap moet van twee kanten komen en het aller belangrijks, je moet elkaar kunnen vertrouwen. Ik vind dat als je een echte vriend hebt je jezelf heel gelukkig kan prijzen. Je weet dat je niet alleen bent en je altijd ergens terecht kan. En meerdere goede vrienden hebben is ergens ook wel logisch. Iedereen heeft andere kwaliteiten en misschien kan je met de ene vriend lekker sporten en daar je verhaal kwijt en de andere vriend is heel goed in oppeppen. Je kan daar ook geen grens bij trekken, maar twintig echte goede vrienden hebben is in mijn ogen een beetje onwaarschijnlijk.
Ten tweede is ware liefde ook iets waar de meeste mensen heel gelukkig van worden. Ik vind dit onderwerp ook een beetje samengaan met vriendschap. Liefde is steun en troost, vertrouwen, communiceren en geven en nemen. Ook liefde moet van twee kanten komen. Je moet elkaar kunnen begrijpen en elkaar kunnen troosten en steunen wanneer dit nodig is. En ook zeker belangrijk je moet elkaar kunnen vertrouwen. Geliefdes weten alles van elkaar en het is toch wel fijn als je bepaalde dingen voor je kunt houden. Wat trouwens ook erg belangrijk is bij vriendschap. In feite is je ware liefde ook je beste vriend(in), je soulmate.
Zoals ik al heb gezegd is gelukkig zijn heel uitgebreid, omdat iedereen verschillend is. Toch doen de meeste mensen die echt gelukkig zijn hetzelfde. Ze genieten ook van de kleine dingen. Ik denk dat dit ook een heel belangrijk aspect is. Gelukkig zijn ligt ook bij jezelf. Je moet het jezelf niet moeilijk maken in je leven. Hier heb ik het ook al over gehad bij levenshouding. Ga niet negatief door het leven heen, maar probeer over een voordeel van in te zien. Ja, hoe moeilijk dat ook is. Probeer zoveel mogelijk te genieten, want dan zul je zien dat er niet veel nodig is om gelukkig te zijn. Je hoeft daarvoor nog niet eens een goede vriend of een ware liefde te hebben. Als je al gelukkig kunt zijn met een zonnige dag dan ben je al heel goed op weg denk ik. En ik geloof ook echt dat het dan allemaal vanzelf goed komt en op zijn plek valt.
Levenshouding
Dit keer geen test op het internet of het invullen van een schema. Ik ga het hebben over een naar mijn mening gezonde levenshouding.
Aller eerst niet geheel onbelangrijk, wat versta ik onder een levenshouding? Ik versta daaronder de manier waarop je in het leven staat. Hoe je als persoon tegen bepaalde dingen aankijkt of er mee om gaat. Ik vind dit ook een stukje karakter, maar je bent nooit te oud om te leren. Ook vind ik dat de drukte in je leven onder levenshouding valt. Jij bent zelf diegene die bepaalt wat je doet en wat je leuk vind. Daarmee komen we ook gelijk bij mijn eerste punt wat betreft een goede levenshouding. Ik vind het belangrijk dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Kies ook is voor jezelf en laat je niet op je kop zitten. Teveel hooi op je vork nemen zorgt ook alleen maar voor extra stress wat niet goed is voor lichaam en geest. Zorg er dus voor dat je voor jezelf een paar keer in de week een rust moment neemt. Tijdens z'n rust moment kan je ook goed nadenken over dingen die spelen in je leven en goede keuzes maken en zo komen we bij mijn tweede punt.
Eerst denken en dan pas doen. Naar mijn mening is het verstandig om over de meeste dingen eerst even na te denken en dan pas te doen. Natuurlijk hoeven dat niet altijd weken en weken te zijn. Al is het maar 5 minuten. Op die manier neem je de tijd om de voor en nadelen te overwegen, zodat je een keuze kan maken die bij je past. Het is nooit leuk om een keuze te maken waar je later weer spijt van krijgt. En het is niet erg om af en toe spontaan te reageren, integendeel. Dat kan ook wel is goed voor je zijn, maar toch blijf ik erbij dat er even over nadenken nooit weg is. Zoals ik net al zei hoef dat niet lang te duren anders krijg je al snel dat je het vergeet of uitstelt en van uitstel komt afstel! Dat is nog zo is waar ik van overtuigd ben dat het zo is. Probeer zoveel mogelijk dingen gelijk af te maken en achter de rug te hebben anders blijft het in je hoofd zetten. Vermijd zoveel mogelijk uitstellen, omdat het dan al snel wordt vergeten. Ik snap ook wel dat je niet altijd alles gelijk kunt doen. Ik doe dat zelf ook niet. Dit is dan ook een punt waar ik zelf nog veel aan kan werken. Ik ben zelf ook geneigd om veel uit te stellen of eerst iets anderes te gaan doen en daarom moet ik ook veel op het laatste moment doen. Geloof me, dat is pas echt stressvol! Dus om zoveel mogelijk stress te voorkomen moet je proberen zo min mogelijk uit te stellen, want dan heb je het maar gehad toch?!
Als laatste denk ik dat je ook positief in het leven moet staan. Ik geloof dat je overal een voordeel of ook wel een les uit kunt halen. In het leven gebeuren nou eenmaal vervelende dingen. Ik kan me haast niet voorstellen dat er iemand waarbij altijd alles zoals gepland gaat. Het is niet erg om dingen te plannen, omdat je dan ook weinig dingen uitstelt. Waar ik het net al over heb gehad, maar er gaat altijd wel wat mis. Het leven is onvoorspelbaar en iedereen wordt wel is gekwetst. Leer daar van en zorg ervoor dat je die fout niet nog een keer maakt. Dit zal niet altijd lukken, maar je kunt het op zijn minst proberen.
Dus naar mijn mening zijn deze punten erg belangrijk:€
- Neem niet teveel hooi op je vork. Neem ook af en toe is rust en denk aan jezelf.
- Denk na voordat je dingen doet. Zorg ervoor dat je de kans klein maakt om een verkeerde keuze te maken
-Stel niet teveel uit. Van uitstel komt afstel!
Als laatste is het natuurlijk belangrijk om voldoende te slapen, jezelf goed te verzorgen en goed te eten. Zorg dat je vitamines binnen krijgt, zodat je sterkt door het leven kunt gaan, maar ik denk dat dit wel voor zich spreekt. En last but not least, blijven lachen!
maandag 27 oktober 2008
Hygiëne
Ik vind persoonlijke hygiëne heel belangrijk. Het is een stukje verzorging van jezelf en het laat zien wie je bent. Weinig mensen vinden het fijn om naast iemand te zitten die stinkt of er niet fris uitziet. Je vindt het zelf ook niet fijn om in de trein in een zweetoksel te hangen ,toch? Het is ook bewezen dat verzorgde mensen eerder worden aangenomen dan minder verzorgde mensen. Vind ik ook volkomen logisch. Hetzelfde geldt voor het vinden van een levenspartner. Een eerste indruk is meestal de meest bijvende. In contact met mensen speelt hygiëne gewoon een grote rol.
Naar mijn mening hoeft een goede verzorging ook niet lang te duren. Elke dag even onder de douche springen, je tanden poetsen en schone kleren aantrekken kan binnen een halfuur gebeurd zijn. Daarnaast vind ik stoppels er ook altijd erg onverzorgd uitzien bij mannen, maar dat is volgens mij echt mijn persoonlijke mening. Ook eens in de twee maanden naar de kapper hoeft volgens mij geen grote drempel te zijn. Het kost misschien wat geld, maar het ziet er gewoon beter uit.
Ik vind het belangrijk dat men :
- Regelmatig doucht.
- Regelmatig tanden poetst.
- Zich scheert in het gezicht ( man ).
- Schone kleding aan heeft.
- Lichaamsverfrisser gebruikt.
- Het haar verzorgt.
- Nagels verzorgd en knipt.
De punten die ik net heb opgenoemd vind ik belangrijk wat betreft persoonlijke hygiëne. Ik zie dit ook als normaal. Je houdt jezelf bij niet alleen voor de medemens, maar ook voor jezelf.
Naar mijn mening hoeft een goede verzorging ook niet lang te duren. Elke dag even onder de douche springen, je tanden poetsen en schone kleren aantrekken kan binnen een halfuur gebeurd zijn. Daarnaast vind ik stoppels er ook altijd erg onverzorgd uitzien bij mannen, maar dat is volgens mij echt mijn persoonlijke mening. Ook eens in de twee maanden naar de kapper hoeft volgens mij geen grote drempel te zijn. Het kost misschien wat geld, maar het ziet er gewoon beter uit.
Ik vind het belangrijk dat men :
- Regelmatig doucht.
- Regelmatig tanden poetst.
- Zich scheert in het gezicht ( man ).
- Schone kleding aan heeft.
- Lichaamsverfrisser gebruikt.
- Het haar verzorgt.
- Nagels verzorgd en knipt.
De punten die ik net heb opgenoemd vind ik belangrijk wat betreft persoonlijke hygiëne. Ik zie dit ook als normaal. Je houdt jezelf bij niet alleen voor de medemens, maar ook voor jezelf.
donderdag 23 oktober 2008
Bewegen
Deze keer heb ik een bewegingtest gedaan. De uitslag was voor mij niet erg verrassend. Ik beweeg te weinig, maar zo'n vermoede had ik al.
Ik sport één keer in de week een uur, ik loop op dinsdag naar mijn stage en op zaterdag loop ik de hele dag voor mijn werk. Dat zijn eigenlijk de enige 'sportieve' dingen die ik doe.
Ik weet van mezelf dat ik te weinig beweeg. Ik zou ook graag wel meer willen bewegen, maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig tijd voor. Ik weet dat dit een slecht excuus is, maar toch is het zo. Ik zit veel op school en buiten school moet ik er ook veel voor doen. Op zaterdag werk ik van half 7 tot 6 en daarna heb ik echt geen zin meer om een rondje te gaan rennen bijvoorbeeld. Zondag is mijn luierdag en ik vind ook dat ik die dan verdien. Ik weet wel dat het ook goed is om op zondag een rondje door de polder te lopen of te fietsen, maar ik kan me er meestal gewoon niet toe aanzetten. Hoewel ik weet dat je daar wel lekker fris van word.
Dit bericht wordt niet zo lang aangezien de conclusie al vanaf het begin duidelijk was. Ik sport te weinig. Ik zou wel meer willen sporten en ik ga gewoon is beginnen met gewoon is op zondag een rondje te gaan lopen samen met mijn vriend. Met zijn tweeën is het altijd leuker dan alleen en hij kan me dan ook motiveren.
Ik raad jongeren van mijn leeftijd wel aan om een keer goed naar zichzelf te kijken qua bewegen. Bewegen is gewoon belangrijk, omdat je dan ook gezonder bent en dus minder moe etc. Je kan je dan beter concentreren op dingen en je staat gezonder in het leven.
Een aantal tips om leuk te gaan sporten:
- Zoek iets wat je echt leuk vindt. Ga niets tegen je zin in doen. Er zijn genoeg verschillende sporten en desnoods probeer je wat uit.
-Zoek iemand waarmee je kan gaan sporten. Met zijn tweeën is het altijd leuker en je kan elkaar motiveren
- Ga niet gelijk overdreven sporten. Begin rustig en voer het daarna rustig op. Niemand zit te wachten op twee dagen spierpijn.
- Sporten hoeft niets te kosten! Ga in plaats van met een vriend(in) op een terrasje zitten is een rondje lopen.
Ik sport één keer in de week een uur, ik loop op dinsdag naar mijn stage en op zaterdag loop ik de hele dag voor mijn werk. Dat zijn eigenlijk de enige 'sportieve' dingen die ik doe.
Ik weet van mezelf dat ik te weinig beweeg. Ik zou ook graag wel meer willen bewegen, maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig tijd voor. Ik weet dat dit een slecht excuus is, maar toch is het zo. Ik zit veel op school en buiten school moet ik er ook veel voor doen. Op zaterdag werk ik van half 7 tot 6 en daarna heb ik echt geen zin meer om een rondje te gaan rennen bijvoorbeeld. Zondag is mijn luierdag en ik vind ook dat ik die dan verdien. Ik weet wel dat het ook goed is om op zondag een rondje door de polder te lopen of te fietsen, maar ik kan me er meestal gewoon niet toe aanzetten. Hoewel ik weet dat je daar wel lekker fris van word.
Dit bericht wordt niet zo lang aangezien de conclusie al vanaf het begin duidelijk was. Ik sport te weinig. Ik zou wel meer willen sporten en ik ga gewoon is beginnen met gewoon is op zondag een rondje te gaan lopen samen met mijn vriend. Met zijn tweeën is het altijd leuker dan alleen en hij kan me dan ook motiveren.
Ik raad jongeren van mijn leeftijd wel aan om een keer goed naar zichzelf te kijken qua bewegen. Bewegen is gewoon belangrijk, omdat je dan ook gezonder bent en dus minder moe etc. Je kan je dan beter concentreren op dingen en je staat gezonder in het leven.
Een aantal tips om leuk te gaan sporten:
- Zoek iets wat je echt leuk vindt. Ga niets tegen je zin in doen. Er zijn genoeg verschillende sporten en desnoods probeer je wat uit.
-Zoek iemand waarmee je kan gaan sporten. Met zijn tweeën is het altijd leuker en je kan elkaar motiveren
- Ga niet gelijk overdreven sporten. Begin rustig en voer het daarna rustig op. Niemand zit te wachten op twee dagen spierpijn.
- Sporten hoeft niets te kosten! Ga in plaats van met een vriend(in) op een terrasje zitten is een rondje lopen.
woensdag 1 oktober 2008
Voeding
Voor deze opdracht heb ik een gezondheidtest gedaan. Om eerlijk te zijn viel het me nog niet tegen. Ik had verwacht dat mijn eten te eentonig zou zijn en te ongezond. De uitslag van de test was niet uitmuntend goed, maar het had slechter gekund.
Ik eet nog redelijk gevarieerd. Ik eet minstens 1x per week vis en aangezien ik niet zo van vlees hou kom ik toch nog goed uit met vleesvervangers. Dit is voor mij al een hele verbetering aangezien ik echt een tijd heb gehad met een flink ijzer tekort. Op dit punt ben ik dan ook best trots op mezelf.
Groenten en fruit zijn slecht, maar dit had ik ook verwacht. Ik doe me best om zeker 1x per dag een stuk fruit te eten. Natuurlijk weet ik dat je eigenlijk twee stukken fruit per dag moet eten, maar ik begin klein. Als er eenmaal een ritme in zit kan je naar mijn mening het ook makkelijker uitbreiden. Ik moet me hier echt aan gaan houden aangezien het ook zorg voor veel vitamines en je er gezonder van wordt. Als je werkt met kinderen zijn vitamines best belangrijk aangezien kinderen af en toe niet door hebben dat ze in je gezicht staan te hoesten.
Dat ik meer moet letten op groentes was bij mij eigenlijk al bekend. Ik vind heel veel groentes niet lekker en zoals ik al eerder heb gezegd moet ik sommige dingen opnieuw leren eten. Dit is erg belangrijk voor mezelf, want mijn vitamine B12 is altijd erg laag. Ik graag hiervoor elke twee maanden een injectie van de dokter, maar eigenlijk moet ik het zelf op peil kunnen houden. Ik ben dan ook van plan om hier echt me best voor te doen.
Ik eet wel wat teveel tussendoortjes, Nja, het is niet zo dat ik elke keer nieuwe pak, maar meer gelijk een hele hoop. Bijvoorbeeld met chips. Ik heb op de calorielijst gekeken en daarvan ben ik toch aardig geschrokken. Wat zitten er een hoop calorieën in chips! Ik wist natuurlijk wel dat chips niet echt gezond is, maar het was toch meer dan dat ik dacht. Er zitten 546 calorieën in 100 gram naturel chips! Me mond viel daar gewoon even van open. Ik moet dus echt gaan leren dat ik wel af en toe wat kan pakken, maar niet gelijk heel veel. Wat dat betreft moet ik de porties aan gaan passen. Nu ik er zo over nadenk is het eigenlijk wel erg logisch, dus nu is het alleen nog een kwestie van doen. Jammer genoeg is dat het lastigste.
Voor iedereen die het ook zo lastig vindt om zijn of haar eetgewoontes aan te passen zijn hier nog een paar nuttige tips:
- Ga niet met een hongergevoel boodschappen doen! Je haalt dan teveel en vaak ook lekkere, maar slechte dingen in huis.
- Zorg voor een flesje water bij de hand, want dan kun je jouw maag rustig houden tijdens het schreeuwende honger gevoel.
- Sla geen maaltijden over en zorg dat je een ritme krijgt in eten, zodat je lichaam daar ook aan gaat wennen.
- Ga op zoek naar gevarieerde gezonde tussendoortjes.
- Vermijd vette sausjes etc. Kijk hiervoor ook naar het ikkiesbewust logo. ( Niet om bepaalde dingen aan te bevelen, maar meestal zit het logo toch wel op een goede plaats. )
- Als laatste, hou vol! Geef niet zomaar op en negeer je hongergevoel. Uiteindelijk wordt het steeds makkelijker.
Tenslotte wil ik bij deze een afspraak met mezelf maken om beter op me voeding te letten. In feite is het niet zo moeilijk als je het maar echt wilt. Probeer om het hongerbeest in bewang te houden!
Algemeen
Naar aanleiding van het keuzevak leefstijl ben ik de gezondheidcheck gaan maken op de site van de hartstichting. Eigenlijk wist ik van te voren al wel een beetje wat er uit zou komen. Ik geloof ook dat je zelf het beste weet wat je doet en hoe je er aan toe bent. Jij bent diegene die beweegt en die het eten in je mond stopt. Het was voor mij dan ook geen verrassing dat ik te weinig beweeg. Natuurlijk wist ik dat. Ik train dan wel 1x per week, maar dat is natuurlijk te weinig. Vroeger fietste ik altijd nog naar school, maar dat tijdperk is ook afgelopen. Zestig kilometer fietsten gaat mij toch net iets te ver. Ik weet wel dat ik gewoon af en toe lekker is een stukje moet gaan lopen. Vanaf mijn huis kan ik zo de polder in dus waarom ook niet? Wat dat betreft ben ik denk ik ook een beetje lui. Ik ga liever gezellig op de bank een film kijken dan dat ik een rondje door de polder doe.
Qua eten ben ik ook niet altijd zo goed bezig. Eigenlijk is mijn eetpatroon helemaal verstoord. Al een hele tijd heb ik veel moeite met het wegkrijgen van gewoon normaal avondeten. Het klinkt misschien heel raar, maar ik lus gewoon veel dingen niet meer. Ik ben op dit moment wel bezig om veel dingen opnieuw te leren eten en juist nieuwe dingen te ontdekken. Voor mij blijft dit punt wel lastig. Doordat ik zo slecht avond eet ga ik sneller andere dingen snoepen en dat zijn natuurlijk nooit gezonde dingen. Voor mij is het dan wederom ook geen verrassing dat ik overgewicht heb. Het zou voor mij beter zijn om weer een goed patroon aan te leren en daarnaast mezelf ook aan te leren gezonde dingen te pakken, want die zijn ook lekker! Ik zou ook graag meer water willen drinken. Het is niet zo dat ik veel dingen drink die slecht voor me zijn, maar ik ben er van overtuigd dat water toch echt het beste voor je is.
Tenslotte kan ik wel zeggen dat ik haast nooit alcohol drink. Natuurlijk drink je wel is wat met vrienden, maar ik ga nooit te ver. Ik vind alcoholische dranken ook niet zo erg lekker. Ik drink liever snel even wat anders, zodat ik weer ver kan met bijvoorbeeld dansen. En ik vind ook gewoon dat het teveel geld kost terwijl ik het toch niet super lekker vind. Daarnaast rook ik dan wel weer. Niet zoveel, maar ik doe het toch dus het blijft slecht. Op school bijvoorbeeld rook ik niet, maar zodra ik thuis kom wel. Het is wat dat betreft lastiger om te stoppen, omdat thuis veel mensen om mij heen ook roken. Al is dat natuurlijk geen excuus. Ik moet gewoon stoppen met roken, punt.
Als ik dit zo na lees vind ik wel dat ik veel aan mezelf kan verbeteren.
Ik denk niet dat het handig is om alles tegelijk te veranderen, maar ik bijvoorbeeld beginnen bij het bewegen en daarna langzaam alles verder opbouwen. Ik denk dat ik voor mezelf echt een planning ga maken wat betreft het bewegen. Ik hou me dan wel een beloning voor als ik het schema een bepaalde tijd heb vol kunnen houden. Zo maak ik het ook nog een beetje leuk voor mezelf.
Abonneren op:
Posts (Atom)

