zaterdag 1 november 2008

Relaties

Vriendschap, liefde, familie.. Allemaal relaties die je onderhouden moeten worden. Wat is nou het belang van een goede relatie? Ik denk dat een goede relatie erg belangrijk is in welk opzicht dan ook. Het is niet leuk om een slechte band te hebben met je familie. Je familie is wel je oorsprong en een haven waar je altijd op terug moet kunnen vallen. Wanneer je een eigen familie hebt, wil je ook graag dat er in je familie een basis moet zijn. Een basis waarop gebouwd kan worden. Dit geldt ook voor een liefdesrelatie of een vriendschap. Er moet een basis zijn waarop je verder kunt. Tenslotte zijn en blijven we sociale dieren die af en toe contact nodig hebben. Het is niet leuk om altijd alles alleen te doen. Het is ook niet goed voor je. Een goede relatie kan je helpen in allerlei opzichten en daarom is het zo belangrijk. Waarom zou je ook niet wat tijd en energie in een goede relatie steken? Over het algemeen geeft het alleen maar voordelen.

Zoals ik net al zei hebben alle relaties een goede basis nodig en naar mijn inzicht is dat vertrouwen. Iemand volledig vertrouwen is niet altijd makkelijk, maar als het eenmaal lukt en het zit goed dan heb je wel een basis. Je kunt dan leven met een keuze van een ander, omdat je diegene dan vertrouwt in zijn inzicht. Je moet ook kunnen zeggen wat je dwars zit zonder daar een slecht gevoel over te hebben en je moet er dan op kunnen vertrouwen dat je serieus genomen wordt. Je moet erop kunnen vertrouwen dat iemand net zo veel tijd en moeite in een relatie steekt als jij. Durf ook iemand te vertrouwen. Durf jezelf bloot te geven. Wanneer het een goede relatie is komt het heus wel goed. Ook al is het beging lastig ik ben er van overtuigd dat je er veel voor terug krijgt. Zonder vertrouwen ben je misschien altijd op zoek naar een misstap. Dit kost alleen maar energie die je beter kunt steken in de relatie zelf. Ja, naar mijn mening is vertrouwen echt de basis van een relatie.


Ik vind dat ik van mezelf van zeggen dat ik al redelijk wat heb geleerd over het onderhouden van relaties. Natuurlijk zijn er altijd dingen die je moet leren en dat is ook niet erg. Alleen wanneer je weet waar je aan moet blijven werken in een relatie ben je toch al een stap verder. Eigenlijk is het de hele relatie waaraan je moet blijven werken. Daarin maakt het niet uit hoelang de relatie al standhoud. Je gaat al snel merken dat een relatie verslapt of dat het een gewoonte wordt en dat is niet de bedoeling! Een relatie moet vernieuwend blijven en er moeten af en toe nieuwe invalshoeken komen. Blijf elkaar opzoeken en blijf van elkaar leren en het allerbelangrijkste is, blijf met elkaar praten.. Ik vind echt dat communiceren erg belangrijk is als je het hebt over het onderhouden van een relatie. Zeg het tegen elkaar als je wat dwars zit en krop het niet op. Op die manier veroorzaak je alleen maar een grote uitbarsting wat de relatie stuk kan maken. Daar zit je toch ook niet op te wachten?
Niet alleen communiceren is belangrijk maar ook luisteren. Blijf ook luisteren en probeer begrip voor elkaar op te brengen. Ook al voel jij het misschien niet zo, de ander kan daar heel anders over denken.

Mijn conclusie :
Het hebben van goede relaties in je leven is belangrijk, omdat het een basis is. Een basis waarop je terug kunt vallen. Er zijn maar weinig mensen die het leuk vinden om altijd alleen te zijn. Een goede relatie kost misschien tijd, maar volgens mij is het echt de moeite waard. De basis van de relatie zelf is naar mijn mening echt vertrouwen. Vertrouwen in alle opzichten. Wanneer die goede relatie er dan eenmaal is moet je blijven praten en luisteren. Ga de relatie niet als een gewoonte beschouwen en probeer er af en toe nieuwe leven in te blazen. Accepteer elkaar en kijk is naar elkaar vanuit andermans schoenen.

Kijkend naar mijn eigen relatie vind ik dat ik goed bezig ben. Natuurlijk zijn er altijd dingen die verbeterd kunnen worden of die we moeten nog leren accepteren, maar dat komt ook door de jaren heen. Zolang ik me aan mijn eigen conclusie hou komt het denk ik uit eindelijk wel goed.

Geen opmerkingen: