woensdag 5 november 2008

Stress, stress en nog is stress!

Ik kijk op mijn horloge en ik zie dat het kwart voor twee is. Pfff, nog heel even. Morgen moet ik weer om kwart voor zeven in de bus zitten, maar ik wil het toch echt af hebben. Waar is het mis gegaan? Ik dacht toch echt dat ik op schema lag....




Dit zou zo een fragment uit een dagboek van mij kunnen zijn. Dit is precies waar ik nog steeds veel moeite mee heb. Een goede tijdsplanning maken. Ik probeer het tegenwoordig ieder blok opnieuw en iedere keer denk ik dat ik op schema lig, maar uit eindelijk toch weer net niet. Komt het omdat ik soms toch andere dingen doe? Komt het omdat ik niet goed plan of komt het omdat ik soms dingen vergeet? Op het laaste moment nog dingen af moeten maken bezorgt mij veel stress en slaapgebrek en dat niet alleen, want daardoor leef ik ook wel is dingen in die wel voldoende zijn, maar veel beter hadden gekunt. Ik vind dat dan zonde. Daarom wil ik er iets aan veranderd. Niet alleen om beter voor mezelf te kunnen zorgen, maar ook meer uit mezelf te halen. Ik wil dit gewoon heel graag aan mezelf verbeteren.

Ik moet wel zeggen dat ik hierin toch al ben gegroeid. Op de havo deed ik eerlijk gezegd altijd maar een lapje en op de pabo kan dat absoluut niet meer. Ik vind van de pabo dat het niet echt moeilijk is, maar veel is het absoluut wel. Het eerste semster vorig jaar ben ik dan ook spreekwoordelijk hard op mijn bek gegaan. Ik heb toen echt twee hele lange slaaploze weken gehad om alles te kunnen inleveren. Ik heb toen met mezelf afgesproken, dat nooit meer! Ik ben toen wel begonnen met het maken van een planning en dat heeft enigsinds toch wel geholpen. Ja, ik ben met sommige dingen nog steeds te laat, maar sommige dingen waar toch weer wel af. Het is me toch wel een beetje gelukt, maar nog niet helemaal.

Ik ben is bij mezelf gaan nadenken hoe het nou komt dat ik niet goed plan. Als eerste denk ik dat het komt doordat ik het op de havo nooit echt hebt gedaan. Op de havo kwam alles wel goed en voor mijn gevoel was het werk allemaal een stuk minder dan nu. Ook weet ik van mezelf dat ik snel dingen uitstel. Ik leg het even aan de kant en doe het later wel. Daarom heb ik denk ik ook echt een strak schema nodig waar ik me aan hou. Ik weet van mezelf dat ik echt gedisciplineerd kan zijn dus ik zal het mezelf aan moeten leren. Aan het begin van een blok een planning maken en me daar consequent aan houden. Nu maak ik wel een planning in mijn agenda, maar dan vergeet ik weer in me agenda te kijken en dan gaat het als nog mis.

Om te leren een goede planning te maken ben ik als eerste naar mijn medestudent Yvette Terreehorst gegaan. Ik vind dat Yvette altijd haar zaken netjes op orde heeft. Natuurlijk zal zij ook wel is lang aan iets zitten, maar ze weet wel altijd precies wat ze moet doen. Yvette vertelde mij dat ze aan het begin van het jaar altijd precies opzoekt wat van haar wordt verwacht en dat in een schema staat. Ik heb met Yvette afgesproken dat ik dit ook ga doen en dat ze mijn planning zal bekijken om hem te controleren.

Daarnaast heb ik nog op het internet naar tips gezocht voor het maken van een goede planning. Ik vond niet dat er echt een aantal goede tips te vinden waren. Ik moet dan ook wel zeggen dat ik wel weet hoe het moet, maar dat ik het gewoon vaak vergeet om te doen of het weer uitstel, maar dat schiet niet op natuurlijk. Ik vind het wel fijn dat ik deze opdracht met Yvette heb staan, zodat ik eigenlijk wordt gedwongen om het te doen. Uit eindelijk wil het natuurlijk wel uit mezelf kunnen doen, maar ik vind dit geen verkeerde start.


Conclusie:
Ik ben er achter gekomen dat ik het eigenlijk allemaal aan mezelf te wijten heb dat mijn tijdsplanning vaak faalt. Ik stel het te vaak uit of ben te chaotisch bezig, zodat ik weer dingen vergeet. Voor het volgende blok ga ik al het studiemateriaal van te voren opzoeken en dat in een schema verwerken. Hiervoor kan ik natuurlijk gewoon het weekschema gebruiken wat aangegeven staat. Ik ga het voor mezelf natuurlijk niet moeilijker maken dan dat het is. Ik ben blij met het feit dat Yvette mij wilt helpen. Hierdoor wordt ik extra gemotiveerd op een goede planning op te stellen.
Uit eindelijk hoop ik hierdoor meer slaap te winnen en minder stress te ontwikkelen. We weten allemaal, stress is niet goed voor een mens!

Directe woonomgeving

Ik ben opgegroeid in een dorp. Ook wel platteland genoemd. Zelf heb ik het eigenlijk nooit zo gezien. Ik vind mezelf ook niet echt een boerin eigenlijk, maar kan me wel voorstellen dat mensen uit de stad dat zo zien. Zeker nu ik in Rotterdam studeer merk ik heel goed het verschil.

Ik woon een beetje aan de zijkant van het dorp zelf en dat bevalt me erg goed. Bij ons rijden er niet zoveel auto's als in het centrum van het dorp en vroeger heb ik altijd heerlijk op straat kunnen spelen. Van mijn huis vandaan kan je makkelijk de polder in fietsen. Ik ben dan ook vroeger wel is met vriendinnetjes gaan picknicken in de polder. Aan de andere kant van de buurt kom je bij een aantal bomen waar wij altijd een boomhut hadden. In feite kon ik gewoon altijd alle kanten op. Overal om ons heen was rust en groen en ik heb er altijd heerlijk kunnen spelen. Ik vind dit ook nog steeds ideaal. Stel dat ik een keer iets aan mijn conditie wil doen of gewoon even alleen wil zijn dan kan ik zo de polder in lopen. Zeker later als ik zelf kinderen heb wil ik zeker dat ze ook de vrijheid hebben die ik zelf heb ervaren. Je hoeft niet speciaal naar een speeltuin of trapveldje om te kunnen spelen. Het kan ook lekker fijn op de straat en op die manier kan je ook de kinderen goed in de gaten houden.

In de stad wonen zou echt niets voor mij zijn. Dit is denk ik ook, omdat ik het gewoon niet gewend ben. Ik ben rust gewend en weinig auto's en dat heb je niet zo snel in een stad. Ja, misschien wel in een buitenwijk, maar dan nog heb je niet het dorpsgevoel. Het dorpsgevoel kan ik niet uitleggen. Ik wil gewoon in een dorp wonen waar je bij elkaar hoort, waar je dingen voor elkaar over hebt en waar de je precies weet waar mijn kinderen later aan het spelen zijn.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik wil voor mijn toekomst later gewoon een vrijstaandhuis een niet te groot dorp waar lekker veel groen is. Ik wil dat de kinderen lekker in de buurt kunnen spelen en vriendjes kunnen maken, maar ik wil ook dat ik zelf af en toe lekker een rondje kan gaan lopen. Dat is voor mij een ideale situatie.

Zorg voor het milieu

Een park in de stad, een speeltuintje in een wijk en een graanveld op het platteland. Het is allemaal milieu en wij moeten er voor zorgen. Natuurlijk zijn er mensen van bijvoorbeeld de gemeente die een aantal plekken in de gaten houden, maar echt niet alles en dat hoeft ook niet nodig te zijn. Waarom moet je iets op straat gooien als er tien meter verderop een prullenbak staat. Dat is toch niet nodig? En is er geen prullenbak dan stop je het even in je zak en gooi je het thuis weg. Ik kan gewoon echt niet begrijpen dat mensen zomaar iets op de grond gooien. Thuis gooi je toch ook niet alles zomaar op de grond? Je vervuilt de aarde waarop wij leven met elk stukje plastic dat je op de grond gooit en ik wil daar echt niet aan mee werken.

Niet alleen het klakkeloos dingen op de grond gooien stoort mij, maar ook het vele auto gebruik. Ja natuurlijk snap ik dat iedereen naar zijn werk moet, maar waarom niet met de bus of met elkaar mee rijden. Er zijn nog genoeg mensen die dat niet doen en dat vind ik een schande. Omdat jij geen zin hebt om met iemand in een auto te zitten 's ochtends, moeten onze kleinkinderen leven in een wereld die wij schandelijk hebben vervuild. Belachelijk!
Ik ben dan ook helemaal voor een autovrije zondag. Eén keer per maand een autovrije zondag is echt geen ramp. Je moet daar gewoon mee leren rekening houden en dan overleef je dat echt wel en het is nog is beter voor het milieu! Super toch?!

Daarnaast vind ik dat er ook teveel gebruik word gemaakt van bepaalde grondstoffen. Iedere dag drie kwartier douchen is toch gewoon te lang! Ten eerste is het niet goed voor je en ten tweede kunnen we het water wel ergens anders goed gebruiken. Zelf probeer ik altijd zo snel mogelijk te douchen, omdat het ten eerste tijd scheelt en ik het niet nodig vind om onnodig lang water te verspillen. Natuurlijk ga ik ook wel is in bad en dat is ook veel water, maar dat is niet iedere dag en je mag ook wel genieten van wat je hebt, maar het hoeft niet iedere dag feest te zijn. Probeer om bijvoorbeeld drie dagen in plaats van een half uur, maar tien minuten te douchen. Zelfs dat scheelt! Dit geldt ook voor de kraan uitzetten tijdens het tanden poetsen. Je tanden worden echt niet schoner door de kraan de hele tijd aan te laten staan.


En wat dacht je van recyclen? Hierover is al veel aandacht besteed in de media. Scheid je afval en breng alles netjes naar waar het hoort. Papier naar de papierbak, lege flessen naar de supermarkt en de glasbak, oud ijzer naar de oud ijzerbak etc. Je zou bijvoorbeeld voor jezelf één dag in de maand kunnen vaststellen waarop je allerlei dingen langs gaat om afval af te leveren. Zolang hoeft het niet te duren en ik weet zeker dat het je een goed gevoel geeft als het is gelukt. Nou moet ik wel eerlijk zijn door te zeggen dat dit ook wel een slecht punt is van mezelf. Ik probeer wel altijd netjes alles weg te gooien, maar ik gooi toch al snel papier in de afvalbak in plaats van een het oud papier. Dit is dus ook nog een leerpunt van mezelf.

Als laatste probeer ik ook altijd om overal het licht uit te doen als je niet in die ruimte bent. Dit geldt ook voor de verwarming. 's Nachts staat bij ons de verwarming niet aan en waarom zou je ook? Je ligt toch onder je dekens en als het erg koud is dan pak je nog een deken of een dikke pyama. Dit scheelt niet alleen energie, maar ook geld. Ik zie hierin eerlijk gezegd alleen maar voordelen. We hoeven niet met z'n alleen de aarde uit te putten, want ik geloof echt dat dit nu gebeurd. Al die gassen die in de lucht verdwijnen, al de energie die verloren wordt en alles wat zomaar op de grond gegooit wordt, is echt niet best voor de aarde. Ik vind dat de mensen wakker geschud moeten worden. Ik denk wel dat dit al redelijk is gebeurd, want het milieu is in vele opzichten al vaak in het nieuws geweest, maar toch. Laat de regering met handige tips komen en maak die openbaar. Zet ze op een internetstie, maak er reclamespotjes van en plaats het op posters. Ik kan in ieder geval vertellen dat iets kleins veranderen in je routine, iets groots kan doen voor iemand anders.

Hier nog een paar tips om mee te werken aan een beter milieu:
- Pak is wat vaker de fiets of de bus.
- Denk aan het licht! Doe het licht uit als je een kamer verlaat en koop spaarlampen.
- Doe de gordijnen 's avonds dicht, want dat houdt ook warmte binnen.
- Gooi niet zomaar dingen op straat. Gooi het gewoon even weg of stop het in je zak, zodat je het later kan weggooien.
- Koop voor de winter lekkere dikke kleren, zodat de verwarming ook niet zo hoog hoeft.

Communicatie

Communiceren? Voor veel mensen is dit volgens mij nog een best moeilijk woord. Ik denk dat er nog veel verkeerde opvattingen zijn over communiceren. Ik hecht hier veel waarde aan. Dit komt misschien ook, omdat ik een absolute foute communicatie van dichtbij heb meegemaakt. Mijn ouders zijn gescheiden en als er twee niet met elkaar konden communiceren waren dat mijn ouders. Ja, mijn ouders waren hele dagen aan het praten, maar luisteren, ho maar.
Communiceren is niet alleen praten, maar ook luisteren en elkaar willen begrijpen. Dingen naar elkaar schreeuwen en alleen maar iets duidelijk willen maken is verkeerd en toch doen veel mensen dit. Waarom gebeurd dit?

Goed kunnen communiceren moet geleerd worden. Natuurlijk zijn er mensen die het in zich hebben, maar in het heetst van de strijd is het toch moeilijk. Ik spreek ook namens mezelf als ik zeg dat wanneer er ruzie hebt de communicatie meestal gewoon bagger is. Tijdens een ruzie wil je jou standpunt duidelijk maken en luister je niet meer naar het standpunt van een anders. Dit komt vooral door emoties. Wanneer je emoties je leiden in een ruzie dan is van communiceren niet meer sprake. Daarom denk ik ook dat je tijdens een ruzie soms beter even weg kan lopen en rustig kan worden, zodat je daarna altijd redelijker kan nadenken over de situatie. Het is niet de bedoeling dat de emoties aan de kant worden gezet, maar ze moeten je niet leiden. Natuurlijk kan je ook leren om je emoties tijdens een ruzie in bedwang te houden, maar daar zul je wel voor moeten oefenen. En even van elkaar weglopen is zo erg niet als je er maar op terug komt.

Ik vind dat er in de maatschappij wat betreft communicatie nog veel te leren is. Er wordt altijd gezegd dat wij als Nederlands zo tolerant zijn, maar ik vind dat wel meevallen. Zodra ik om 8 uur 's morgens in de metro sta ik en stoot per ongelijk iemand aan dan krijg je gelijk een afkeurende blik, een tsss of een duw terug voordat ik ook maar sorry kan zeggen. Er wordt in onze maatschappij te snel een conclusie getrokken terwijl wanneer iemand gewoon zijn excuses aanbied het ook goed moet zijn. Er wordt te snel een actie uitgevoerd zonder er in feite over te communiceren. Sorry zeggen en de daarbij inzien dat het niet expres was is ook een vorm van communiceren.
Ik vind ook dat er op een andere manier niet meer naar elkaar wordt geluisterd. Tegenwoordig heeft iedereen het te druk met zijn eigen dingen en heeft niemand meer tijd voor anderen. De maatschappij zou wat meer open moeten staan voor elkaar. Kijk eens goed naar elkaar en luister naar elkaar. Het wordt niet altijd bedoelt zoals je het opvat. Het is ook niet zo moeilijk om gewoon naar elkaar toe te stappen en te vragen wat er wordt bedoelt. Ook dit heeft weer te maken met het te snel maken van conclusies.

Daarnaast vind ik ook dat internet en sms voor een groot deel voor slechte communicatie gezorgd. Natuurlijk is het makkelijk om iets te zeggen zonder daarbij diegene recht in zijn gezicht te kijken, maar beter is het niet. Zeker via het internet of sms wordt er snel iets verkeerd opgevat waardoor er alleen nog maar meer problemen ontstaan.

Als laatste zou ik graag mee willen geven dat communiceren ook luisteren is. Dit is iets wat ik ook zeker door de scheiding van mijn ouders heb geleerd. Communiceren is niet alleen praten, maar ook naar iemand willen luisteren en het aannemen van diegene. Dit is iets wat de maatschappij ook vaker zou moeten doen. Niet alleen maar je eigen ding in willen brengen, maar ook willen luisteren naar het ding van een ander!

Communiceren is praten, luisteren en begrijpen!

zaterdag 1 november 2008

Relaties

Vriendschap, liefde, familie.. Allemaal relaties die je onderhouden moeten worden. Wat is nou het belang van een goede relatie? Ik denk dat een goede relatie erg belangrijk is in welk opzicht dan ook. Het is niet leuk om een slechte band te hebben met je familie. Je familie is wel je oorsprong en een haven waar je altijd op terug moet kunnen vallen. Wanneer je een eigen familie hebt, wil je ook graag dat er in je familie een basis moet zijn. Een basis waarop gebouwd kan worden. Dit geldt ook voor een liefdesrelatie of een vriendschap. Er moet een basis zijn waarop je verder kunt. Tenslotte zijn en blijven we sociale dieren die af en toe contact nodig hebben. Het is niet leuk om altijd alles alleen te doen. Het is ook niet goed voor je. Een goede relatie kan je helpen in allerlei opzichten en daarom is het zo belangrijk. Waarom zou je ook niet wat tijd en energie in een goede relatie steken? Over het algemeen geeft het alleen maar voordelen.

Zoals ik net al zei hebben alle relaties een goede basis nodig en naar mijn inzicht is dat vertrouwen. Iemand volledig vertrouwen is niet altijd makkelijk, maar als het eenmaal lukt en het zit goed dan heb je wel een basis. Je kunt dan leven met een keuze van een ander, omdat je diegene dan vertrouwt in zijn inzicht. Je moet ook kunnen zeggen wat je dwars zit zonder daar een slecht gevoel over te hebben en je moet er dan op kunnen vertrouwen dat je serieus genomen wordt. Je moet erop kunnen vertrouwen dat iemand net zo veel tijd en moeite in een relatie steekt als jij. Durf ook iemand te vertrouwen. Durf jezelf bloot te geven. Wanneer het een goede relatie is komt het heus wel goed. Ook al is het beging lastig ik ben er van overtuigd dat je er veel voor terug krijgt. Zonder vertrouwen ben je misschien altijd op zoek naar een misstap. Dit kost alleen maar energie die je beter kunt steken in de relatie zelf. Ja, naar mijn mening is vertrouwen echt de basis van een relatie.


Ik vind dat ik van mezelf van zeggen dat ik al redelijk wat heb geleerd over het onderhouden van relaties. Natuurlijk zijn er altijd dingen die je moet leren en dat is ook niet erg. Alleen wanneer je weet waar je aan moet blijven werken in een relatie ben je toch al een stap verder. Eigenlijk is het de hele relatie waaraan je moet blijven werken. Daarin maakt het niet uit hoelang de relatie al standhoud. Je gaat al snel merken dat een relatie verslapt of dat het een gewoonte wordt en dat is niet de bedoeling! Een relatie moet vernieuwend blijven en er moeten af en toe nieuwe invalshoeken komen. Blijf elkaar opzoeken en blijf van elkaar leren en het allerbelangrijkste is, blijf met elkaar praten.. Ik vind echt dat communiceren erg belangrijk is als je het hebt over het onderhouden van een relatie. Zeg het tegen elkaar als je wat dwars zit en krop het niet op. Op die manier veroorzaak je alleen maar een grote uitbarsting wat de relatie stuk kan maken. Daar zit je toch ook niet op te wachten?
Niet alleen communiceren is belangrijk maar ook luisteren. Blijf ook luisteren en probeer begrip voor elkaar op te brengen. Ook al voel jij het misschien niet zo, de ander kan daar heel anders over denken.

Mijn conclusie :
Het hebben van goede relaties in je leven is belangrijk, omdat het een basis is. Een basis waarop je terug kunt vallen. Er zijn maar weinig mensen die het leuk vinden om altijd alleen te zijn. Een goede relatie kost misschien tijd, maar volgens mij is het echt de moeite waard. De basis van de relatie zelf is naar mijn mening echt vertrouwen. Vertrouwen in alle opzichten. Wanneer die goede relatie er dan eenmaal is moet je blijven praten en luisteren. Ga de relatie niet als een gewoonte beschouwen en probeer er af en toe nieuwe leven in te blazen. Accepteer elkaar en kijk is naar elkaar vanuit andermans schoenen.

Kijkend naar mijn eigen relatie vind ik dat ik goed bezig ben. Natuurlijk zijn er altijd dingen die verbeterd kunnen worden of die we moeten nog leren accepteren, maar dat komt ook door de jaren heen. Zolang ik me aan mijn eigen conclusie hou komt het denk ik uit eindelijk wel goed.

Visie

Leven van uit kracht dat uit jezelf komt vind ik iets heel moois. Ik denk ook dat dit heel belangrijk is, innerlijke kracht. Je moet niet afhankelijk zijn van anderen. Je moet het zelf kunnen oplossen, want voor je het weet ben je alleen. Je moet jezelf aan het werk kunnen zetten en je moet zelf boven water kunnen houden. Niet alles hoeft vanuit jezelf te komen en natuurlijk mag je hulp aan anderen vragen, maar probeer wel de kracht in jezelf te vinden. Ik ben van mening dat iedereen een soort oerkracht in zich heeft. We zijn tenslotte begonnen als een soort oermens dat ook moest zien te overleven door middel van doorzettingsvermogen. Ja, ik vind doorzettingsvermogen en innerlijke kracht bij elkaar liggen. Innerlijke kracht zorgt ervoor dat je doet wat je wilt en dat ook vol blijft houden. Dat je overleeft in een situatie waarin je misschien niet wilt zijn, maar wel bent. Innerlijke kracht is je dromen uit laten komen. Ligt dicht bij doorzettingsvermogen hé? Vind ik wel.

Leven met beperkende overtuigingen is ook leven met innerlijke kracht. Je kiest zelf voor die overtuigingen dus wil je het ook vol houden. Daarom lijken die overtuigingen voor mij niet beperkend. Waarom zou het jou leven beperken als je er volledig achter staat? Als het goed is maakt het jou dan gelukkig en leef jij dus zonder beperking. Ik vind zoiets heel mooi. Echt achter een bepaalde overtuiging staan en daarnaar leven. Steun kunnen halen uit die overtuiging en daar houvast aan hebben. Dat is toch mooi? Vind ik zeker wel.

Leven met angst lijkt mij zeer onprettig. Toch ben ik van mening dat iedereen wel is leeft met angst. Iedereen is ergens bang voor en soms komt een enge situatie toch dichtbij. Op dat moment leef je dan denk ik met angst. Ik kan me ook wel enigzins voorstellen dat er mensen zijn die constant met angst leven. Er gebeurden nu eenmaal rare en enge dingen in deze tijd en als je overal op wil letten ga je inderdaad op een gegeven moment ook echt leven met angst. Hoewel ik het me goed kan voorstellen ben ik er wel zeker van overtuigds dat het niet een verstandige manier is om mee te leven. Waarom zou je overal bang voor zijn? Je moet proberen te accepteren dat sommige dingen zo zijn. Meestal is het zo dat het enige waar je bang voor bent juist gebeurd. Je kan helaas in dit leven toch niet alles plannen zoals jij het wilt en dat zal je moeten accepteren. Voor mij is dit ook een wijze les. Ik kan snel in paniek raken als ik teveel na ga denken over dingen waar je eigenlijk helemaal niet over na hoeft te denken. Ik zou dat eigenlijk los moeten laten en accepteren dat het zo is.

Goede voornemens vasthouden. Phoe phoe, dat is een hele moeilijke, voor mij dan. Ik denk ook dat dit niet alleen voor mij een moeilijk onderwerp is. Ik vind het heel knap als iemand een goed voornemen maakt en dit ook echt blijft voldhouden. Nou is het niet zo dat ik nooit wat vol hou, maar lastig vind ik het wel. Zeker dingen die heel leuk zijn of moeilijk om los te laten. Ik vind dat hier ook een stuk innerlijke kracht in zit. Je moet de kracht in jezelf vinden om een goede voornemen tot een juist eind te brengen. Je moet die kracht gebruiken om het vol te houden. Ik weet zeker dat als je echt, echt iets wil dat die kracht er ook is.

Plannen realisteren of ook wel dromen laten uitkomen vind ik iets heel moois. Zodra je een plan hebt en het lukt je om dat plan te realisteren geeft je dat een erg goed gevoel. Een succeservaring die er misschien wel voor zorgt om een nieuw plan te realiseren. Ik vind dat iedereen een plan/droom/doel in zijn leven moet hebben. Het maakt het leven leuker. Het geeft geeft je iets om naar toe te werken. Het geeft zin aan je leven. Het lijkt mij heel mooi om over zestig jaar te kunnen zeggen dat ik de dingen heb bereikt die ik heb willen bereiken. Ik denk ook dat je dan echt gelukkig kunt zijn. Eigenlijk vind ik dat ook hier innerlijke kracht om de hoek komt kijken. Door middel van de kracht in jezelf kun je plannen realisteren. Je moet het zelf doen, want meestal doen anderen het niet voor je en kunnen ze dat ook niet doen. Het is toch fijn om trots op jezelf te kunnen zijn?!

Ik ben tot de conclusie gekomen dat innerlijke kracht ontzettend belangrijk is in je leven. Met innerlijke kracht kun je dromen laten uitkomen, angsten overwinnen, vast houden aan overtuigingen en goede voornemens tot een goed eind brengen. Iedereen heeft de kracht in zich om wat van je leven te maken. Ookal is het voor de één wat dieper zoeken dan voor de ander, maar hij zit er! Zoek hem, voel hem en gebruik hem!

Favorieten

Ik ben op zoek gegaan naar sites die mij aanspreken op het gebied van geestelijke gezondheid. Ik heb vooral gezocht naar naar sites waar mijn mening wordt gedeeld en waar goede tips op staan om goed in je vel te kunnen zitten.

Als eerste:
http://www.home.zonnet.nl/berhen/geluk.htm

Op deze site worden er feiten, verklaringen en tips gegeven. Daarnaast vind ik het handig dat de literatuur erbij staat, zodat je het zelf ook kan lezen. Het kan nooit kwaad om één van die boeken op te zoeken en daar dingen uit te halen. Al is deze site een fijne samenvatting.

Als tweede:
http://www.huisartspraktijkschimmert.nl/nlstress.htm

Op deze site wordt een oorzaak gegeven voor een knagend probleem voor je geestelijke gezondheid, stress. Ik heb al eerder aangegeven dat ik ook denk dat dit negatief werkt op je welzijn. Er wordt een duidelijke uitleg gegeven en daaronder staan ook nog is 10 nuttige tips waarvan ik er een paar ook al heb aangegeven. Ik vind een fijne en duidelijke site waar je echt wat aan hebt.

Als laatste:
http://www.fonteine.com/emotionele_gezondheid.html

Op deze site staan in totaal 34 tips om een goede balans te kunnen ontwikkelen. Er staan tips op in verschillende catagorieën zoals tips van de huisarts, maar ook tips om je emotioneel zo goed mogelijk te kunnen redden. Er staat tips op die voor zich zelf spreken en die we vaak tegenkomen, zoals blijf bewegen, maar er staan ook tips op die we nog niet gehoord hebben, zoals oefeningen om je flink te houden in een niet vertrouwede situatie. Het kijken waard dus!


Bij deze les heb ik vooral gezocht naar sites die ik zou gebruiken als ik niet lekker in mijn vel zou zitten. Ik ben dan altijd vooral op zoek naar tips vandaar dat er misschien veel tips te lezen zijn. Ik vind dat gewoon erg belangrijk, omdat je daar naar mijn mening het meeste aan hebt.

Geluk

Geluk, wat is geluk? Ik denk dat dit voor iedereen ander is. Ook niet meer dan logisch, want iedereen wordt van andere dingen gelukkig. Toch zijn er een paar overeenkomsten.

Ten eerste, vriendschap. Ik denk dat het vriendschap een grote rol speelt bij het gelukkig zijn. Een goeie vriend komt altijd van pas. Nou hoeft het ook niet zo te zijn dat je een heel dozijn goeie vrienden moet hebben. Wat trouwens naar mijn mening ook niet kan. Natuurlijk, je kan meerdere goeie vrienden hebben, maar er zit nog een groot verschil tussen een echte vriend en een kennis. Ik vind dat het begrip in de loop van de jaren is veranderd. Ik vind een echte vriend iemand bij wie je altijd terecht kan. Niet alleen wanneer diegene zin heeft of daarvoor even de tijd kan vrij maken. Een vriend is iemand die je het naar zijn of haar zin hoeft te maken. Als het goed is heeft diegene het naar zijn zin als die bij jou is. Het moet niet zo zijn dat je dingen moet doen om je 'vriend' tevreden te houden. Een vriendschap moet van twee kanten komen en het aller belangrijks, je moet elkaar kunnen vertrouwen. Ik vind dat als je een echte vriend hebt je jezelf heel gelukkig kan prijzen. Je weet dat je niet alleen bent en je altijd ergens terecht kan. En meerdere goede vrienden hebben is ergens ook wel logisch. Iedereen heeft andere kwaliteiten en misschien kan je met de ene vriend lekker sporten en daar je verhaal kwijt en de andere vriend is heel goed in oppeppen. Je kan daar ook geen grens bij trekken, maar twintig echte goede vrienden hebben is in mijn ogen een beetje onwaarschijnlijk.


Ten tweede is ware liefde ook iets waar de meeste mensen heel gelukkig van worden. Ik vind dit onderwerp ook een beetje samengaan met vriendschap. Liefde is steun en troost, vertrouwen, communiceren en geven en nemen. Ook liefde moet van twee kanten komen. Je moet elkaar kunnen begrijpen en elkaar kunnen troosten en steunen wanneer dit nodig is. En ook zeker belangrijk je moet elkaar kunnen vertrouwen. Geliefdes weten alles van elkaar en het is toch wel fijn als je bepaalde dingen voor je kunt houden. Wat trouwens ook erg belangrijk is bij vriendschap. In feite is je ware liefde ook je beste vriend(in), je soulmate.



Zoals ik al heb gezegd is gelukkig zijn heel uitgebreid, omdat iedereen verschillend is. Toch doen de meeste mensen die echt gelukkig zijn hetzelfde. Ze genieten ook van de kleine dingen. Ik denk dat dit ook een heel belangrijk aspect is. Gelukkig zijn ligt ook bij jezelf. Je moet het jezelf niet moeilijk maken in je leven. Hier heb ik het ook al over gehad bij levenshouding. Ga niet negatief door het leven heen, maar probeer over een voordeel van in te zien. Ja, hoe moeilijk dat ook is. Probeer zoveel mogelijk te genieten, want dan zul je zien dat er niet veel nodig is om gelukkig te zijn. Je hoeft daarvoor nog niet eens een goede vriend of een ware liefde te hebben. Als je al gelukkig kunt zijn met een zonnige dag dan ben je al heel goed op weg denk ik. En ik geloof ook echt dat het dan allemaal vanzelf goed komt en op zijn plek valt.

Levenshouding

Dit keer geen test op het internet of het invullen van een schema. Ik ga het hebben over een naar mijn mening gezonde levenshouding.

Aller eerst niet geheel onbelangrijk, wat versta ik onder een levenshouding? Ik versta daaronder de manier waarop je in het leven staat. Hoe je als persoon tegen bepaalde dingen aankijkt of er mee om gaat. Ik vind dit ook een stukje karakter, maar je bent nooit te oud om te leren. Ook vind ik dat de drukte in je leven onder levenshouding valt. Jij bent zelf diegene die bepaalt wat je doet en wat je leuk vind. Daarmee komen we ook gelijk bij mijn eerste punt wat betreft een goede levenshouding. Ik vind het belangrijk dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Kies ook is voor jezelf en laat je niet op je kop zitten. Teveel hooi op je vork nemen zorgt ook alleen maar voor extra stress wat niet goed is voor lichaam en geest. Zorg er dus voor dat je voor jezelf een paar keer in de week een rust moment neemt. Tijdens z'n rust moment kan je ook goed nadenken over dingen die spelen in je leven en goede keuzes maken en zo komen we bij mijn tweede punt.

Eerst denken en dan pas doen. Naar mijn mening is het verstandig om over de meeste dingen eerst even na te denken en dan pas te doen. Natuurlijk hoeven dat niet altijd weken en weken te zijn. Al is het maar 5 minuten. Op die manier neem je de tijd om de voor en nadelen te overwegen, zodat je een keuze kan maken die bij je past. Het is nooit leuk om een keuze te maken waar je later weer spijt van krijgt. En het is niet erg om af en toe spontaan te reageren, integendeel. Dat kan ook wel is goed voor je zijn, maar toch blijf ik erbij dat er even over nadenken nooit weg is. Zoals ik net al zei hoef dat niet lang te duren anders krijg je al snel dat je het vergeet of uitstelt en van uitstel komt afstel! Dat is nog zo is waar ik van overtuigd ben dat het zo is. Probeer zoveel mogelijk dingen gelijk af te maken en achter de rug te hebben anders blijft het in je hoofd zetten. Vermijd zoveel mogelijk uitstellen, omdat het dan al snel wordt vergeten. Ik snap ook wel dat je niet altijd alles gelijk kunt doen. Ik doe dat zelf ook niet. Dit is dan ook een punt waar ik zelf nog veel aan kan werken. Ik ben zelf ook geneigd om veel uit te stellen of eerst iets anderes te gaan doen en daarom moet ik ook veel op het laatste moment doen. Geloof me, dat is pas echt stressvol! Dus om zoveel mogelijk stress te voorkomen moet je proberen zo min mogelijk uit te stellen, want dan heb je het maar gehad toch?!

Als laatste denk ik dat je ook positief in het leven moet staan. Ik geloof dat je overal een voordeel of ook wel een les uit kunt halen. In het leven gebeuren nou eenmaal vervelende dingen. Ik kan me haast niet voorstellen dat er iemand waarbij altijd alles zoals gepland gaat. Het is niet erg om dingen te plannen, omdat je dan ook weinig dingen uitstelt. Waar ik het net al over heb gehad, maar er gaat altijd wel wat mis. Het leven is onvoorspelbaar en iedereen wordt wel is gekwetst. Leer daar van en zorg ervoor dat je die fout niet nog een keer maakt. Dit zal niet altijd lukken, maar je kunt het op zijn minst proberen.

Dus naar mijn mening zijn deze punten erg belangrijk:€
- Neem niet teveel hooi op je vork. Neem ook af en toe is rust en denk aan jezelf.
- Denk na voordat je dingen doet. Zorg ervoor dat je de kans klein maakt om een verkeerde keuze te maken
-Stel niet teveel uit. Van uitstel komt afstel!
- Sta positief in het leven en wees niet bang om fouten te maken.

Als laatste is het natuurlijk belangrijk om voldoende te slapen, jezelf goed te verzorgen en goed te eten. Zorg dat je vitamines binnen krijgt, zodat je sterkt door het leven kunt gaan, maar ik denk dat dit wel voor zich spreekt. En last but not least, blijven lachen!