woensdag 5 november 2008

Directe woonomgeving

Ik ben opgegroeid in een dorp. Ook wel platteland genoemd. Zelf heb ik het eigenlijk nooit zo gezien. Ik vind mezelf ook niet echt een boerin eigenlijk, maar kan me wel voorstellen dat mensen uit de stad dat zo zien. Zeker nu ik in Rotterdam studeer merk ik heel goed het verschil.

Ik woon een beetje aan de zijkant van het dorp zelf en dat bevalt me erg goed. Bij ons rijden er niet zoveel auto's als in het centrum van het dorp en vroeger heb ik altijd heerlijk op straat kunnen spelen. Van mijn huis vandaan kan je makkelijk de polder in fietsen. Ik ben dan ook vroeger wel is met vriendinnetjes gaan picknicken in de polder. Aan de andere kant van de buurt kom je bij een aantal bomen waar wij altijd een boomhut hadden. In feite kon ik gewoon altijd alle kanten op. Overal om ons heen was rust en groen en ik heb er altijd heerlijk kunnen spelen. Ik vind dit ook nog steeds ideaal. Stel dat ik een keer iets aan mijn conditie wil doen of gewoon even alleen wil zijn dan kan ik zo de polder in lopen. Zeker later als ik zelf kinderen heb wil ik zeker dat ze ook de vrijheid hebben die ik zelf heb ervaren. Je hoeft niet speciaal naar een speeltuin of trapveldje om te kunnen spelen. Het kan ook lekker fijn op de straat en op die manier kan je ook de kinderen goed in de gaten houden.

In de stad wonen zou echt niets voor mij zijn. Dit is denk ik ook, omdat ik het gewoon niet gewend ben. Ik ben rust gewend en weinig auto's en dat heb je niet zo snel in een stad. Ja, misschien wel in een buitenwijk, maar dan nog heb je niet het dorpsgevoel. Het dorpsgevoel kan ik niet uitleggen. Ik wil gewoon in een dorp wonen waar je bij elkaar hoort, waar je dingen voor elkaar over hebt en waar de je precies weet waar mijn kinderen later aan het spelen zijn.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik wil voor mijn toekomst later gewoon een vrijstaandhuis een niet te groot dorp waar lekker veel groen is. Ik wil dat de kinderen lekker in de buurt kunnen spelen en vriendjes kunnen maken, maar ik wil ook dat ik zelf af en toe lekker een rondje kan gaan lopen. Dat is voor mij een ideale situatie.

1 opmerking:

Yvettet zei

Dat lijkt een beetje op mijn ideale woonsituatie.
Ik wil wel even zeggen dat een dorp geen platteland hoeft te zijn hè?
En boerin? Ben je mal! Echt niet!
Maar je ideale woonsituatie is wel goed omschreven.
Kort maar krachtig noemen ze dat geloof ik hè?
Goed omschreven en vond het leuk om te zien dat jou stukje zoveel op de mijne lijkt.