woensdag 5 november 2008

Zorg voor het milieu

Een park in de stad, een speeltuintje in een wijk en een graanveld op het platteland. Het is allemaal milieu en wij moeten er voor zorgen. Natuurlijk zijn er mensen van bijvoorbeeld de gemeente die een aantal plekken in de gaten houden, maar echt niet alles en dat hoeft ook niet nodig te zijn. Waarom moet je iets op straat gooien als er tien meter verderop een prullenbak staat. Dat is toch niet nodig? En is er geen prullenbak dan stop je het even in je zak en gooi je het thuis weg. Ik kan gewoon echt niet begrijpen dat mensen zomaar iets op de grond gooien. Thuis gooi je toch ook niet alles zomaar op de grond? Je vervuilt de aarde waarop wij leven met elk stukje plastic dat je op de grond gooit en ik wil daar echt niet aan mee werken.

Niet alleen het klakkeloos dingen op de grond gooien stoort mij, maar ook het vele auto gebruik. Ja natuurlijk snap ik dat iedereen naar zijn werk moet, maar waarom niet met de bus of met elkaar mee rijden. Er zijn nog genoeg mensen die dat niet doen en dat vind ik een schande. Omdat jij geen zin hebt om met iemand in een auto te zitten 's ochtends, moeten onze kleinkinderen leven in een wereld die wij schandelijk hebben vervuild. Belachelijk!
Ik ben dan ook helemaal voor een autovrije zondag. Eén keer per maand een autovrije zondag is echt geen ramp. Je moet daar gewoon mee leren rekening houden en dan overleef je dat echt wel en het is nog is beter voor het milieu! Super toch?!

Daarnaast vind ik dat er ook teveel gebruik word gemaakt van bepaalde grondstoffen. Iedere dag drie kwartier douchen is toch gewoon te lang! Ten eerste is het niet goed voor je en ten tweede kunnen we het water wel ergens anders goed gebruiken. Zelf probeer ik altijd zo snel mogelijk te douchen, omdat het ten eerste tijd scheelt en ik het niet nodig vind om onnodig lang water te verspillen. Natuurlijk ga ik ook wel is in bad en dat is ook veel water, maar dat is niet iedere dag en je mag ook wel genieten van wat je hebt, maar het hoeft niet iedere dag feest te zijn. Probeer om bijvoorbeeld drie dagen in plaats van een half uur, maar tien minuten te douchen. Zelfs dat scheelt! Dit geldt ook voor de kraan uitzetten tijdens het tanden poetsen. Je tanden worden echt niet schoner door de kraan de hele tijd aan te laten staan.


En wat dacht je van recyclen? Hierover is al veel aandacht besteed in de media. Scheid je afval en breng alles netjes naar waar het hoort. Papier naar de papierbak, lege flessen naar de supermarkt en de glasbak, oud ijzer naar de oud ijzerbak etc. Je zou bijvoorbeeld voor jezelf één dag in de maand kunnen vaststellen waarop je allerlei dingen langs gaat om afval af te leveren. Zolang hoeft het niet te duren en ik weet zeker dat het je een goed gevoel geeft als het is gelukt. Nou moet ik wel eerlijk zijn door te zeggen dat dit ook wel een slecht punt is van mezelf. Ik probeer wel altijd netjes alles weg te gooien, maar ik gooi toch al snel papier in de afvalbak in plaats van een het oud papier. Dit is dus ook nog een leerpunt van mezelf.

Als laatste probeer ik ook altijd om overal het licht uit te doen als je niet in die ruimte bent. Dit geldt ook voor de verwarming. 's Nachts staat bij ons de verwarming niet aan en waarom zou je ook? Je ligt toch onder je dekens en als het erg koud is dan pak je nog een deken of een dikke pyama. Dit scheelt niet alleen energie, maar ook geld. Ik zie hierin eerlijk gezegd alleen maar voordelen. We hoeven niet met z'n alleen de aarde uit te putten, want ik geloof echt dat dit nu gebeurd. Al die gassen die in de lucht verdwijnen, al de energie die verloren wordt en alles wat zomaar op de grond gegooit wordt, is echt niet best voor de aarde. Ik vind dat de mensen wakker geschud moeten worden. Ik denk wel dat dit al redelijk is gebeurd, want het milieu is in vele opzichten al vaak in het nieuws geweest, maar toch. Laat de regering met handige tips komen en maak die openbaar. Zet ze op een internetstie, maak er reclamespotjes van en plaats het op posters. Ik kan in ieder geval vertellen dat iets kleins veranderen in je routine, iets groots kan doen voor iemand anders.

Hier nog een paar tips om mee te werken aan een beter milieu:
- Pak is wat vaker de fiets of de bus.
- Denk aan het licht! Doe het licht uit als je een kamer verlaat en koop spaarlampen.
- Doe de gordijnen 's avonds dicht, want dat houdt ook warmte binnen.
- Gooi niet zomaar dingen op straat. Gooi het gewoon even weg of stop het in je zak, zodat je het later kan weggooien.
- Koop voor de winter lekkere dikke kleren, zodat de verwarming ook niet zo hoog hoeft.

1 opmerking:

Yvettet zei

Je bent best een fanatiekeling. Ik kan nog wel wat leren van jou! Ik vroeg me alleen af of jij ook een goed doel steunt ten behoeve van het milieu.
Verder was je stukje goed onderbouwd en jou mening kwam duidelijk naar voren! Je doet genoeg voor het milieu, maar ja kan altijd beter. Ik moet mijn mond houden, want ik kan wel een voorbeeld nemen aan jou!