Ten eerste, vriendschap. Ik denk dat het vriendschap een grote rol speelt bij het gelukkig zijn. Een goeie vriend komt altijd van pas. Nou hoeft het ook niet zo te zijn dat je een heel dozijn goeie vrienden moet hebben. Wat trouwens naar mijn mening ook niet kan. Natuurlijk, je kan meerdere goeie vrienden hebben, maar er zit nog een groot verschil tussen een echte vriend en een kennis. Ik vind dat het begrip in de loop van de jaren is veranderd. Ik vind een echte vriend iemand bij wie je altijd terecht kan. Niet alleen wanneer diegene zin heeft of daarvoor even de tijd kan vrij maken. Een vriend is iemand die je het naar zijn of haar zin hoeft te maken. Als het goed is heeft diegene het naar zijn zin als die bij jou is. Het moet niet zo zijn dat je dingen moet doen om je 'vriend' tevreden te houden. Een vriendschap moet van twee kanten komen en het aller belangrijks, je moet elkaar kunnen vertrouwen. Ik vind dat als je een echte vriend hebt je jezelf heel gelukkig kan prijzen. Je weet dat je niet alleen bent en je altijd ergens terecht kan. En meerdere goede vrienden hebben is ergens ook wel logisch. Iedereen heeft andere kwaliteiten en misschien kan je met de ene vriend lekker sporten en daar je verhaal kwijt en de andere vriend is heel goed in oppeppen. Je kan daar ook geen grens bij trekken, maar twintig echte goede vrienden hebben is in mijn ogen een beetje onwaarschijnlijk.
Ten tweede is ware liefde ook iets waar de meeste mensen heel gelukkig van worden. Ik vind dit onderwerp ook een beetje samengaan met vriendschap. Liefde is steun en troost, vertrouwen, communiceren en geven en nemen. Ook liefde moet van twee kanten komen. Je moet elkaar kunnen begrijpen en elkaar kunnen troosten en steunen wanneer dit nodig is. En ook zeker belangrijk je moet elkaar kunnen vertrouwen. Geliefdes weten alles van elkaar en het is toch wel fijn als je bepaalde dingen voor je kunt houden. Wat trouwens ook erg belangrijk is bij vriendschap. In feite is je ware liefde ook je beste vriend(in), je soulmate.
Zoals ik al heb gezegd is gelukkig zijn heel uitgebreid, omdat iedereen verschillend is. Toch doen de meeste mensen die echt gelukkig zijn hetzelfde. Ze genieten ook van de kleine dingen. Ik denk dat dit ook een heel belangrijk aspect is. Gelukkig zijn ligt ook bij jezelf. Je moet het jezelf niet moeilijk maken in je leven. Hier heb ik het ook al over gehad bij levenshouding. Ga niet negatief door het leven heen, maar probeer over een voordeel van in te zien. Ja, hoe moeilijk dat ook is. Probeer zoveel mogelijk te genieten, want dan zul je zien dat er niet veel nodig is om gelukkig te zijn. Je hoeft daarvoor nog niet eens een goede vriend of een ware liefde te hebben. Als je al gelukkig kunt zijn met een zonnige dag dan ben je al heel goed op weg denk ik. En ik geloof ook echt dat het dan allemaal vanzelf goed komt en op zijn plek valt.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten