Ik vind persoonlijke hygiëne heel belangrijk. Het is een stukje verzorging van jezelf en het laat zien wie je bent. Weinig mensen vinden het fijn om naast iemand te zitten die stinkt of er niet fris uitziet. Je vindt het zelf ook niet fijn om in de trein in een zweetoksel te hangen ,toch? Het is ook bewezen dat verzorgde mensen eerder worden aangenomen dan minder verzorgde mensen. Vind ik ook volkomen logisch. Hetzelfde geldt voor het vinden van een levenspartner. Een eerste indruk is meestal de meest bijvende. In contact met mensen speelt hygiëne gewoon een grote rol.
Naar mijn mening hoeft een goede verzorging ook niet lang te duren. Elke dag even onder de douche springen, je tanden poetsen en schone kleren aantrekken kan binnen een halfuur gebeurd zijn. Daarnaast vind ik stoppels er ook altijd erg onverzorgd uitzien bij mannen, maar dat is volgens mij echt mijn persoonlijke mening. Ook eens in de twee maanden naar de kapper hoeft volgens mij geen grote drempel te zijn. Het kost misschien wat geld, maar het ziet er gewoon beter uit.
Ik vind het belangrijk dat men :
- Regelmatig doucht.
- Regelmatig tanden poetst.
- Zich scheert in het gezicht ( man ).
- Schone kleding aan heeft.
- Lichaamsverfrisser gebruikt.
- Het haar verzorgt.
- Nagels verzorgd en knipt.
De punten die ik net heb opgenoemd vind ik belangrijk wat betreft persoonlijke hygiëne. Ik zie dit ook als normaal. Je houdt jezelf bij niet alleen voor de medemens, maar ook voor jezelf.
maandag 27 oktober 2008
donderdag 23 oktober 2008
Bewegen
Deze keer heb ik een bewegingtest gedaan. De uitslag was voor mij niet erg verrassend. Ik beweeg te weinig, maar zo'n vermoede had ik al.
Ik sport één keer in de week een uur, ik loop op dinsdag naar mijn stage en op zaterdag loop ik de hele dag voor mijn werk. Dat zijn eigenlijk de enige 'sportieve' dingen die ik doe.
Ik weet van mezelf dat ik te weinig beweeg. Ik zou ook graag wel meer willen bewegen, maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig tijd voor. Ik weet dat dit een slecht excuus is, maar toch is het zo. Ik zit veel op school en buiten school moet ik er ook veel voor doen. Op zaterdag werk ik van half 7 tot 6 en daarna heb ik echt geen zin meer om een rondje te gaan rennen bijvoorbeeld. Zondag is mijn luierdag en ik vind ook dat ik die dan verdien. Ik weet wel dat het ook goed is om op zondag een rondje door de polder te lopen of te fietsen, maar ik kan me er meestal gewoon niet toe aanzetten. Hoewel ik weet dat je daar wel lekker fris van word.
Dit bericht wordt niet zo lang aangezien de conclusie al vanaf het begin duidelijk was. Ik sport te weinig. Ik zou wel meer willen sporten en ik ga gewoon is beginnen met gewoon is op zondag een rondje te gaan lopen samen met mijn vriend. Met zijn tweeën is het altijd leuker dan alleen en hij kan me dan ook motiveren.
Ik raad jongeren van mijn leeftijd wel aan om een keer goed naar zichzelf te kijken qua bewegen. Bewegen is gewoon belangrijk, omdat je dan ook gezonder bent en dus minder moe etc. Je kan je dan beter concentreren op dingen en je staat gezonder in het leven.
Een aantal tips om leuk te gaan sporten:
- Zoek iets wat je echt leuk vindt. Ga niets tegen je zin in doen. Er zijn genoeg verschillende sporten en desnoods probeer je wat uit.
-Zoek iemand waarmee je kan gaan sporten. Met zijn tweeën is het altijd leuker en je kan elkaar motiveren
- Ga niet gelijk overdreven sporten. Begin rustig en voer het daarna rustig op. Niemand zit te wachten op twee dagen spierpijn.
- Sporten hoeft niets te kosten! Ga in plaats van met een vriend(in) op een terrasje zitten is een rondje lopen.
Ik sport één keer in de week een uur, ik loop op dinsdag naar mijn stage en op zaterdag loop ik de hele dag voor mijn werk. Dat zijn eigenlijk de enige 'sportieve' dingen die ik doe.
Ik weet van mezelf dat ik te weinig beweeg. Ik zou ook graag wel meer willen bewegen, maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig tijd voor. Ik weet dat dit een slecht excuus is, maar toch is het zo. Ik zit veel op school en buiten school moet ik er ook veel voor doen. Op zaterdag werk ik van half 7 tot 6 en daarna heb ik echt geen zin meer om een rondje te gaan rennen bijvoorbeeld. Zondag is mijn luierdag en ik vind ook dat ik die dan verdien. Ik weet wel dat het ook goed is om op zondag een rondje door de polder te lopen of te fietsen, maar ik kan me er meestal gewoon niet toe aanzetten. Hoewel ik weet dat je daar wel lekker fris van word.
Dit bericht wordt niet zo lang aangezien de conclusie al vanaf het begin duidelijk was. Ik sport te weinig. Ik zou wel meer willen sporten en ik ga gewoon is beginnen met gewoon is op zondag een rondje te gaan lopen samen met mijn vriend. Met zijn tweeën is het altijd leuker dan alleen en hij kan me dan ook motiveren.
Ik raad jongeren van mijn leeftijd wel aan om een keer goed naar zichzelf te kijken qua bewegen. Bewegen is gewoon belangrijk, omdat je dan ook gezonder bent en dus minder moe etc. Je kan je dan beter concentreren op dingen en je staat gezonder in het leven.
Een aantal tips om leuk te gaan sporten:
- Zoek iets wat je echt leuk vindt. Ga niets tegen je zin in doen. Er zijn genoeg verschillende sporten en desnoods probeer je wat uit.
-Zoek iemand waarmee je kan gaan sporten. Met zijn tweeën is het altijd leuker en je kan elkaar motiveren
- Ga niet gelijk overdreven sporten. Begin rustig en voer het daarna rustig op. Niemand zit te wachten op twee dagen spierpijn.
- Sporten hoeft niets te kosten! Ga in plaats van met een vriend(in) op een terrasje zitten is een rondje lopen.
woensdag 1 oktober 2008
Voeding
Voor deze opdracht heb ik een gezondheidtest gedaan. Om eerlijk te zijn viel het me nog niet tegen. Ik had verwacht dat mijn eten te eentonig zou zijn en te ongezond. De uitslag van de test was niet uitmuntend goed, maar het had slechter gekund.
Ik eet nog redelijk gevarieerd. Ik eet minstens 1x per week vis en aangezien ik niet zo van vlees hou kom ik toch nog goed uit met vleesvervangers. Dit is voor mij al een hele verbetering aangezien ik echt een tijd heb gehad met een flink ijzer tekort. Op dit punt ben ik dan ook best trots op mezelf.
Groenten en fruit zijn slecht, maar dit had ik ook verwacht. Ik doe me best om zeker 1x per dag een stuk fruit te eten. Natuurlijk weet ik dat je eigenlijk twee stukken fruit per dag moet eten, maar ik begin klein. Als er eenmaal een ritme in zit kan je naar mijn mening het ook makkelijker uitbreiden. Ik moet me hier echt aan gaan houden aangezien het ook zorg voor veel vitamines en je er gezonder van wordt. Als je werkt met kinderen zijn vitamines best belangrijk aangezien kinderen af en toe niet door hebben dat ze in je gezicht staan te hoesten.
Dat ik meer moet letten op groentes was bij mij eigenlijk al bekend. Ik vind heel veel groentes niet lekker en zoals ik al eerder heb gezegd moet ik sommige dingen opnieuw leren eten. Dit is erg belangrijk voor mezelf, want mijn vitamine B12 is altijd erg laag. Ik graag hiervoor elke twee maanden een injectie van de dokter, maar eigenlijk moet ik het zelf op peil kunnen houden. Ik ben dan ook van plan om hier echt me best voor te doen.
Ik eet wel wat teveel tussendoortjes, Nja, het is niet zo dat ik elke keer nieuwe pak, maar meer gelijk een hele hoop. Bijvoorbeeld met chips. Ik heb op de calorielijst gekeken en daarvan ben ik toch aardig geschrokken. Wat zitten er een hoop calorieën in chips! Ik wist natuurlijk wel dat chips niet echt gezond is, maar het was toch meer dan dat ik dacht. Er zitten 546 calorieën in 100 gram naturel chips! Me mond viel daar gewoon even van open. Ik moet dus echt gaan leren dat ik wel af en toe wat kan pakken, maar niet gelijk heel veel. Wat dat betreft moet ik de porties aan gaan passen. Nu ik er zo over nadenk is het eigenlijk wel erg logisch, dus nu is het alleen nog een kwestie van doen. Jammer genoeg is dat het lastigste.
Voor iedereen die het ook zo lastig vindt om zijn of haar eetgewoontes aan te passen zijn hier nog een paar nuttige tips:
- Ga niet met een hongergevoel boodschappen doen! Je haalt dan teveel en vaak ook lekkere, maar slechte dingen in huis.
- Zorg voor een flesje water bij de hand, want dan kun je jouw maag rustig houden tijdens het schreeuwende honger gevoel.
- Sla geen maaltijden over en zorg dat je een ritme krijgt in eten, zodat je lichaam daar ook aan gaat wennen.
- Ga op zoek naar gevarieerde gezonde tussendoortjes.
- Vermijd vette sausjes etc. Kijk hiervoor ook naar het ikkiesbewust logo. ( Niet om bepaalde dingen aan te bevelen, maar meestal zit het logo toch wel op een goede plaats. )
- Als laatste, hou vol! Geef niet zomaar op en negeer je hongergevoel. Uiteindelijk wordt het steeds makkelijker.
Tenslotte wil ik bij deze een afspraak met mezelf maken om beter op me voeding te letten. In feite is het niet zo moeilijk als je het maar echt wilt. Probeer om het hongerbeest in bewang te houden!
Algemeen
Naar aanleiding van het keuzevak leefstijl ben ik de gezondheidcheck gaan maken op de site van de hartstichting. Eigenlijk wist ik van te voren al wel een beetje wat er uit zou komen. Ik geloof ook dat je zelf het beste weet wat je doet en hoe je er aan toe bent. Jij bent diegene die beweegt en die het eten in je mond stopt. Het was voor mij dan ook geen verrassing dat ik te weinig beweeg. Natuurlijk wist ik dat. Ik train dan wel 1x per week, maar dat is natuurlijk te weinig. Vroeger fietste ik altijd nog naar school, maar dat tijdperk is ook afgelopen. Zestig kilometer fietsten gaat mij toch net iets te ver. Ik weet wel dat ik gewoon af en toe lekker is een stukje moet gaan lopen. Vanaf mijn huis kan ik zo de polder in dus waarom ook niet? Wat dat betreft ben ik denk ik ook een beetje lui. Ik ga liever gezellig op de bank een film kijken dan dat ik een rondje door de polder doe.
Qua eten ben ik ook niet altijd zo goed bezig. Eigenlijk is mijn eetpatroon helemaal verstoord. Al een hele tijd heb ik veel moeite met het wegkrijgen van gewoon normaal avondeten. Het klinkt misschien heel raar, maar ik lus gewoon veel dingen niet meer. Ik ben op dit moment wel bezig om veel dingen opnieuw te leren eten en juist nieuwe dingen te ontdekken. Voor mij blijft dit punt wel lastig. Doordat ik zo slecht avond eet ga ik sneller andere dingen snoepen en dat zijn natuurlijk nooit gezonde dingen. Voor mij is het dan wederom ook geen verrassing dat ik overgewicht heb. Het zou voor mij beter zijn om weer een goed patroon aan te leren en daarnaast mezelf ook aan te leren gezonde dingen te pakken, want die zijn ook lekker! Ik zou ook graag meer water willen drinken. Het is niet zo dat ik veel dingen drink die slecht voor me zijn, maar ik ben er van overtuigd dat water toch echt het beste voor je is.
Tenslotte kan ik wel zeggen dat ik haast nooit alcohol drink. Natuurlijk drink je wel is wat met vrienden, maar ik ga nooit te ver. Ik vind alcoholische dranken ook niet zo erg lekker. Ik drink liever snel even wat anders, zodat ik weer ver kan met bijvoorbeeld dansen. En ik vind ook gewoon dat het teveel geld kost terwijl ik het toch niet super lekker vind. Daarnaast rook ik dan wel weer. Niet zoveel, maar ik doe het toch dus het blijft slecht. Op school bijvoorbeeld rook ik niet, maar zodra ik thuis kom wel. Het is wat dat betreft lastiger om te stoppen, omdat thuis veel mensen om mij heen ook roken. Al is dat natuurlijk geen excuus. Ik moet gewoon stoppen met roken, punt.
Als ik dit zo na lees vind ik wel dat ik veel aan mezelf kan verbeteren.
Ik denk niet dat het handig is om alles tegelijk te veranderen, maar ik bijvoorbeeld beginnen bij het bewegen en daarna langzaam alles verder opbouwen. Ik denk dat ik voor mezelf echt een planning ga maken wat betreft het bewegen. Ik hou me dan wel een beloning voor als ik het schema een bepaalde tijd heb vol kunnen houden. Zo maak ik het ook nog een beetje leuk voor mezelf.
Abonneren op:
Posts (Atom)

