Voor deze opdracht heb ik een gezondheidtest gedaan. Om eerlijk te zijn viel het me nog niet tegen. Ik had verwacht dat mijn eten te eentonig zou zijn en te ongezond. De uitslag van de test was niet uitmuntend goed, maar het had slechter gekund.
Ik eet nog redelijk gevarieerd. Ik eet minstens 1x per week vis en aangezien ik niet zo van vlees hou kom ik toch nog goed uit met vleesvervangers. Dit is voor mij al een hele verbetering aangezien ik echt een tijd heb gehad met een flink ijzer tekort. Op dit punt ben ik dan ook best trots op mezelf.
Groenten en fruit zijn slecht, maar dit had ik ook verwacht. Ik doe me best om zeker 1x per dag een stuk fruit te eten. Natuurlijk weet ik dat je eigenlijk twee stukken fruit per dag moet eten, maar ik begin klein. Als er eenmaal een ritme in zit kan je naar mijn mening het ook makkelijker uitbreiden. Ik moet me hier echt aan gaan houden aangezien het ook zorg voor veel vitamines en je er gezonder van wordt. Als je werkt met kinderen zijn vitamines best belangrijk aangezien kinderen af en toe niet door hebben dat ze in je gezicht staan te hoesten.
Dat ik meer moet letten op groentes was bij mij eigenlijk al bekend. Ik vind heel veel groentes niet lekker en zoals ik al eerder heb gezegd moet ik sommige dingen opnieuw leren eten. Dit is erg belangrijk voor mezelf, want mijn vitamine B12 is altijd erg laag. Ik graag hiervoor elke twee maanden een injectie van de dokter, maar eigenlijk moet ik het zelf op peil kunnen houden. Ik ben dan ook van plan om hier echt me best voor te doen.
Ik eet wel wat teveel tussendoortjes, Nja, het is niet zo dat ik elke keer nieuwe pak, maar meer gelijk een hele hoop. Bijvoorbeeld met chips. Ik heb op de calorielijst gekeken en daarvan ben ik toch aardig geschrokken. Wat zitten er een hoop calorieën in chips! Ik wist natuurlijk wel dat chips niet echt gezond is, maar het was toch meer dan dat ik dacht. Er zitten 546 calorieën in 100 gram naturel chips! Me mond viel daar gewoon even van open. Ik moet dus echt gaan leren dat ik wel af en toe wat kan pakken, maar niet gelijk heel veel. Wat dat betreft moet ik de porties aan gaan passen. Nu ik er zo over nadenk is het eigenlijk wel erg logisch, dus nu is het alleen nog een kwestie van doen. Jammer genoeg is dat het lastigste.
Voor iedereen die het ook zo lastig vindt om zijn of haar eetgewoontes aan te passen zijn hier nog een paar nuttige tips:
- Ga niet met een hongergevoel boodschappen doen! Je haalt dan teveel en vaak ook lekkere, maar slechte dingen in huis.
- Zorg voor een flesje water bij de hand, want dan kun je jouw maag rustig houden tijdens het schreeuwende honger gevoel.
- Sla geen maaltijden over en zorg dat je een ritme krijgt in eten, zodat je lichaam daar ook aan gaat wennen.
- Ga op zoek naar gevarieerde gezonde tussendoortjes.
- Vermijd vette sausjes etc. Kijk hiervoor ook naar het ikkiesbewust logo. ( Niet om bepaalde dingen aan te bevelen, maar meestal zit het logo toch wel op een goede plaats. )
- Als laatste, hou vol! Geef niet zomaar op en negeer je hongergevoel. Uiteindelijk wordt het steeds makkelijker.
Tenslotte wil ik bij deze een afspraak met mezelf maken om beter op me voeding te letten. In feite is het niet zo moeilijk als je het maar echt wilt. Probeer om het hongerbeest in bewang te houden!


Geen opmerkingen:
Een reactie posten