zaterdag 1 november 2008

Visie

Leven van uit kracht dat uit jezelf komt vind ik iets heel moois. Ik denk ook dat dit heel belangrijk is, innerlijke kracht. Je moet niet afhankelijk zijn van anderen. Je moet het zelf kunnen oplossen, want voor je het weet ben je alleen. Je moet jezelf aan het werk kunnen zetten en je moet zelf boven water kunnen houden. Niet alles hoeft vanuit jezelf te komen en natuurlijk mag je hulp aan anderen vragen, maar probeer wel de kracht in jezelf te vinden. Ik ben van mening dat iedereen een soort oerkracht in zich heeft. We zijn tenslotte begonnen als een soort oermens dat ook moest zien te overleven door middel van doorzettingsvermogen. Ja, ik vind doorzettingsvermogen en innerlijke kracht bij elkaar liggen. Innerlijke kracht zorgt ervoor dat je doet wat je wilt en dat ook vol blijft houden. Dat je overleeft in een situatie waarin je misschien niet wilt zijn, maar wel bent. Innerlijke kracht is je dromen uit laten komen. Ligt dicht bij doorzettingsvermogen hé? Vind ik wel.

Leven met beperkende overtuigingen is ook leven met innerlijke kracht. Je kiest zelf voor die overtuigingen dus wil je het ook vol houden. Daarom lijken die overtuigingen voor mij niet beperkend. Waarom zou het jou leven beperken als je er volledig achter staat? Als het goed is maakt het jou dan gelukkig en leef jij dus zonder beperking. Ik vind zoiets heel mooi. Echt achter een bepaalde overtuiging staan en daarnaar leven. Steun kunnen halen uit die overtuiging en daar houvast aan hebben. Dat is toch mooi? Vind ik zeker wel.

Leven met angst lijkt mij zeer onprettig. Toch ben ik van mening dat iedereen wel is leeft met angst. Iedereen is ergens bang voor en soms komt een enge situatie toch dichtbij. Op dat moment leef je dan denk ik met angst. Ik kan me ook wel enigzins voorstellen dat er mensen zijn die constant met angst leven. Er gebeurden nu eenmaal rare en enge dingen in deze tijd en als je overal op wil letten ga je inderdaad op een gegeven moment ook echt leven met angst. Hoewel ik het me goed kan voorstellen ben ik er wel zeker van overtuigds dat het niet een verstandige manier is om mee te leven. Waarom zou je overal bang voor zijn? Je moet proberen te accepteren dat sommige dingen zo zijn. Meestal is het zo dat het enige waar je bang voor bent juist gebeurd. Je kan helaas in dit leven toch niet alles plannen zoals jij het wilt en dat zal je moeten accepteren. Voor mij is dit ook een wijze les. Ik kan snel in paniek raken als ik teveel na ga denken over dingen waar je eigenlijk helemaal niet over na hoeft te denken. Ik zou dat eigenlijk los moeten laten en accepteren dat het zo is.

Goede voornemens vasthouden. Phoe phoe, dat is een hele moeilijke, voor mij dan. Ik denk ook dat dit niet alleen voor mij een moeilijk onderwerp is. Ik vind het heel knap als iemand een goed voornemen maakt en dit ook echt blijft voldhouden. Nou is het niet zo dat ik nooit wat vol hou, maar lastig vind ik het wel. Zeker dingen die heel leuk zijn of moeilijk om los te laten. Ik vind dat hier ook een stuk innerlijke kracht in zit. Je moet de kracht in jezelf vinden om een goede voornemen tot een juist eind te brengen. Je moet die kracht gebruiken om het vol te houden. Ik weet zeker dat als je echt, echt iets wil dat die kracht er ook is.

Plannen realisteren of ook wel dromen laten uitkomen vind ik iets heel moois. Zodra je een plan hebt en het lukt je om dat plan te realisteren geeft je dat een erg goed gevoel. Een succeservaring die er misschien wel voor zorgt om een nieuw plan te realiseren. Ik vind dat iedereen een plan/droom/doel in zijn leven moet hebben. Het maakt het leven leuker. Het geeft geeft je iets om naar toe te werken. Het geeft zin aan je leven. Het lijkt mij heel mooi om over zestig jaar te kunnen zeggen dat ik de dingen heb bereikt die ik heb willen bereiken. Ik denk ook dat je dan echt gelukkig kunt zijn. Eigenlijk vind ik dat ook hier innerlijke kracht om de hoek komt kijken. Door middel van de kracht in jezelf kun je plannen realisteren. Je moet het zelf doen, want meestal doen anderen het niet voor je en kunnen ze dat ook niet doen. Het is toch fijn om trots op jezelf te kunnen zijn?!

Ik ben tot de conclusie gekomen dat innerlijke kracht ontzettend belangrijk is in je leven. Met innerlijke kracht kun je dromen laten uitkomen, angsten overwinnen, vast houden aan overtuigingen en goede voornemens tot een goed eind brengen. Iedereen heeft de kracht in zich om wat van je leven te maken. Ookal is het voor de één wat dieper zoeken dan voor de ander, maar hij zit er! Zoek hem, voel hem en gebruik hem!

Geen opmerkingen: