Dit zou zo een fragment uit een dagboek van mij kunnen zijn. Dit is precies waar ik nog steeds veel moeite mee heb. Een goede tij
Ik moet wel zeggen dat ik hierin toch al ben gegroeid. Op de havo deed ik eerlijk gezegd altijd maar een lapje en op de pabo kan dat absoluut niet meer. Ik vind van de pabo dat het niet echt moeilijk is, maar veel is het absoluut wel. Het eerste semster vorig jaar ben ik dan ook spreekwoordelijk hard op mijn bek gegaan. Ik heb toen echt twee hele lange slaaploze weken gehad om alles te kunnen inleveren. Ik heb toen met mezelf afgesproken, dat nooit meer! Ik ben toen wel begonnen met het maken van een planning en dat heeft enigsinds toch wel geholpen. Ja, ik ben met sommige dingen nog steeds te laat, maar sommige dingen waar toch weer wel af. Het is me toch wel een beetje gelukt, maar nog niet helemaal.
Ik ben is bij mezelf gaan nadenken hoe het nou komt dat ik niet goed plan. Als eerste denk ik dat het komt doordat ik het op de havo nooit echt hebt gedaan. Op de havo kwam alles wel goed en voor mijn gevoel was het werk allemaal een stuk minder dan nu. Ook weet ik van mezelf dat ik snel dingen uitstel. Ik leg het even aan de kant en doe het later wel. Daarom heb ik denk ik ook echt een strak schema nodig waar ik me aan hou. Ik weet van mezelf dat ik echt gedisciplineerd kan zijn dus ik zal het mezelf aan moeten leren. Aan het begin van een blok een planning maken en me daar consequent aan houden. Nu maak ik wel een planning in mijn agenda, maar dan vergeet ik weer in me agenda te kijken en dan gaat het als nog mis.
Om te leren een goede planning te maken ben ik als eerste naar mijn medestudent Yvette Terreehorst gegaan. Ik vind dat Yvette altijd haar zaken netjes op orde heeft. Natuurlijk zal zij ook wel is lang aan iets zitten, maar ze weet wel altijd precies wat ze moet doen. Yvette vertelde mij dat ze aan het begin van het jaar altijd precies opzoekt wat van haar wordt verwacht en dat in een schema staat. Ik heb met Yvette afgesproken dat ik dit ook ga doen en dat ze mijn planning zal bekijken om hem te controleren.
Daarnaast heb ik nog op het internet naar tips gezocht voor het maken van een goede planning. Ik vond niet dat er echt een aantal goede tips te vinden waren. Ik moet dan ook wel zeggen dat ik wel weet hoe het moet, maar dat ik het gewoon vaak vergeet om te doen of het weer uitstel, maar dat schiet niet op natuurlijk. Ik vind het wel fijn dat ik deze opdracht met Yvette heb staan, zodat ik eigenlijk wordt gedwongen om het te doen. Uit eindelijk wil het natuurlijk wel uit mezelf kunnen doen, maar ik vind dit geen verkeerde start.
Conclusie:
Ik ben er achter gekomen dat ik het eigenlijk allemaal aan mezelf te wijten heb dat mijn tijdsplanning vaak faalt. Ik stel het te vaak uit of ben te chaotisch bezig, zodat ik weer dingen vergeet. Voor het volgende blok ga ik al het studiemateriaal van te voren opzoeken en dat in een schema verwerken. Hiervoor kan ik natuurlijk gewoon het weekschema gebruiken wa
Uit eindelijk hoop ik hierdoor meer slaap te winnen en minder stress te ontwikkelen. We weten allemaal, stress is niet goed voor een mens!

1 opmerking:
Dit komt mij heel bekend voor! Je oplossingen die je voordroeg waren duidelijk en ook heel haalbaar denk ik. Ookal moet je er misschien wel veel voor doen.
We hebben het er al over gehad en zag dat je wat gedaan had met mijn tips! Super gedaan en geschreven. Je probleem is denk ik ook een probleem dat veel mensen tegenwoordig aangaat. Misschien dat je eens raad kan vragen aan nog meer andere studenten? Iedereen heeft tegenwoordig zoveel te doen en plant zijn agenda vol met afspraken en school! Jij ook niet doen! Is niet nodig! Er moet ook tijd vrij gemaakt worden voor vrije tijd...Doen hoor!
Goed stukje!
Een reactie posten