woensdag 5 november 2008

Communicatie

Communiceren? Voor veel mensen is dit volgens mij nog een best moeilijk woord. Ik denk dat er nog veel verkeerde opvattingen zijn over communiceren. Ik hecht hier veel waarde aan. Dit komt misschien ook, omdat ik een absolute foute communicatie van dichtbij heb meegemaakt. Mijn ouders zijn gescheiden en als er twee niet met elkaar konden communiceren waren dat mijn ouders. Ja, mijn ouders waren hele dagen aan het praten, maar luisteren, ho maar.
Communiceren is niet alleen praten, maar ook luisteren en elkaar willen begrijpen. Dingen naar elkaar schreeuwen en alleen maar iets duidelijk willen maken is verkeerd en toch doen veel mensen dit. Waarom gebeurd dit?

Goed kunnen communiceren moet geleerd worden. Natuurlijk zijn er mensen die het in zich hebben, maar in het heetst van de strijd is het toch moeilijk. Ik spreek ook namens mezelf als ik zeg dat wanneer er ruzie hebt de communicatie meestal gewoon bagger is. Tijdens een ruzie wil je jou standpunt duidelijk maken en luister je niet meer naar het standpunt van een anders. Dit komt vooral door emoties. Wanneer je emoties je leiden in een ruzie dan is van communiceren niet meer sprake. Daarom denk ik ook dat je tijdens een ruzie soms beter even weg kan lopen en rustig kan worden, zodat je daarna altijd redelijker kan nadenken over de situatie. Het is niet de bedoeling dat de emoties aan de kant worden gezet, maar ze moeten je niet leiden. Natuurlijk kan je ook leren om je emoties tijdens een ruzie in bedwang te houden, maar daar zul je wel voor moeten oefenen. En even van elkaar weglopen is zo erg niet als je er maar op terug komt.

Ik vind dat er in de maatschappij wat betreft communicatie nog veel te leren is. Er wordt altijd gezegd dat wij als Nederlands zo tolerant zijn, maar ik vind dat wel meevallen. Zodra ik om 8 uur 's morgens in de metro sta ik en stoot per ongelijk iemand aan dan krijg je gelijk een afkeurende blik, een tsss of een duw terug voordat ik ook maar sorry kan zeggen. Er wordt in onze maatschappij te snel een conclusie getrokken terwijl wanneer iemand gewoon zijn excuses aanbied het ook goed moet zijn. Er wordt te snel een actie uitgevoerd zonder er in feite over te communiceren. Sorry zeggen en de daarbij inzien dat het niet expres was is ook een vorm van communiceren.
Ik vind ook dat er op een andere manier niet meer naar elkaar wordt geluisterd. Tegenwoordig heeft iedereen het te druk met zijn eigen dingen en heeft niemand meer tijd voor anderen. De maatschappij zou wat meer open moeten staan voor elkaar. Kijk eens goed naar elkaar en luister naar elkaar. Het wordt niet altijd bedoelt zoals je het opvat. Het is ook niet zo moeilijk om gewoon naar elkaar toe te stappen en te vragen wat er wordt bedoelt. Ook dit heeft weer te maken met het te snel maken van conclusies.

Daarnaast vind ik ook dat internet en sms voor een groot deel voor slechte communicatie gezorgd. Natuurlijk is het makkelijk om iets te zeggen zonder daarbij diegene recht in zijn gezicht te kijken, maar beter is het niet. Zeker via het internet of sms wordt er snel iets verkeerd opgevat waardoor er alleen nog maar meer problemen ontstaan.

Als laatste zou ik graag mee willen geven dat communiceren ook luisteren is. Dit is iets wat ik ook zeker door de scheiding van mijn ouders heb geleerd. Communiceren is niet alleen praten, maar ook naar iemand willen luisteren en het aannemen van diegene. Dit is iets wat de maatschappij ook vaker zou moeten doen. Niet alleen maar je eigen ding in willen brengen, maar ook willen luisteren naar het ding van een ander!

Communiceren is praten, luisteren en begrijpen!

Geen opmerkingen: